درباره وبلاگ
آرشيو وبلاگ


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 19
بازدید کل : 143152
تعداد مطالب : 90
تعداد نظرات : 152
تعداد آنلاین : 1

خبر گزاری ((پایگاه))

سایت رسمی امام خمینی

سایت رسمی مقام معظم رهبری

سایت رسمی آیت الله هامشمی رفسنجانی

سایت رسمی سید حسن خمینی

این صفحه را به اشتراک بگذارید
paygah,news

 اگر مؤسسه، دفتر، دانشگاه، اداره، پارک و خلاصه مکانی را می‌شناسید که دوست دارید نام آن را به نقشه‌های اینترنتی گوگل و به تمام نقشه‌های GPSها اضافه کنید، این مطلب را دنبال کنید. 

 

http://www.google.com/mapmaker

 

http://img.aftab.cc/news/90/google_map_maker.png

1- ابتدا نام شهر خود را جستجو کنید.

2- روی Satellite کلیک کنید تا نقشه ماهواره‌ای شهرتان را ببینید.

3- اگر می‌خواهید جاده (یا خط راه آهن یا بزرگراه و ...) رسم کنید، از ابزار Draw a Line یعنی http://img.aftab.cc/news/90/add_road.png استفاده کنید. اگر می‌خواهید منطقه (مثل ساختمان، پارک، محوطه و ...) رسم کنید از ابزار Draw a shape یعنی http://img.aftab.cc/news/90/add_area.png استفاده کنید و اگر می‌خواهید نقطه خاصی را اسم‌گذاری کنید (مثل دانشگاه، اداره، مؤسسه و ...) از ابزار Add a point یعنی http://img.aftab.cc/news/90/add_point.png استفاده کنید.

4- اگر جاده یا محوطه است، با دابل کلیک روی نقاط ابتدا و انتها خط‌ها را رسم کنید. اگر لازم شد، از نقطه وسط خط، خط را بشکنید و خلاصه ادامه دهید تا مسیر رسم شود. اگر نقطه است، روی نقطه مورد نظر کلیک کنید.

5- بعد از انتخاب ابزار، اطلاعاتی از قبیل نوع جاده و یا اگر point باشد، نوع مرکز پرسیده می‌شود. من در این مثال، University را انتخاب کردم. سپس اطلاعات مختلفی مثل تلفن، فکس، آدرس وب‌سایت، وسعت شهرت و ... پرسیده می‌شود که باید آن‌ها را تکمیل کنید.

6- در نهایت روی Save کلیک کنید.

بعد از این کار، ویرایش‌های شما (Edits) در حالت Pending (انتظار) قرار می‌گیرد. یعنی باید توسط کاربران دیگری نیز تأیید شود تا بر روی Google Maps قابل مشاهده باشد.

برای این که زودتر تأیید شود، به گروهی از دوستان خود که اکانت Gmail دارند، بسپارید که وارد همان Google Maker شوند و نام شهرتان را جستجو کنند. سپس روی Community Edits کلیک کنند تا ویرایش‌های شما را ببینند. حالا لیست مکان‌هایی که توسط شما و دیگران اضافه شده را خواهند دید. برای تأیید باید روی Review Edits کلیک کنند و اگر دیدند شما همه چیز را درست وارد کرده‌اید، طبق شکل زیر،Approve (تأیید) را انتخاب کنند و میزان اطمینان را Very Sure (خیلی مطمئن) و کیفیت اطلاعات را Excellent (عالی) انتخاب و Save کنند. همین!

http://img.aftab.cc/news/90/google_map_maker2.png

اگر می‌پرسید که چه موقع تغییرات من روی Google Map دیده خواهد شد، باید بگویم که ابتدا چند نفر باید آن را تأیید کنند، بعد یکی از مدیران مربوطه آن‌را تأیید خواهد کرد. معمولاً یک هفته طول می‌کشد.

امیدوارم دوستانی که فرصت کافی دارند و به ویژه دانشجویانی که رشته مرتبط دارند (نقشه کشی و ...) اقدام کنند و نقشه‌های مربوط به ایران را هر چه کامل‌تر و زیباتر کنند.

 



30 / 5 / 1391برچسب:, :: 5:44 ::  نويسنده : paygah

لطفا برای شنیدن و همچنین دریافت كد هر صوتی بی كلام بر روی شماره یا كد مورد نظر كلیك كنید


















































































 فرار 50 فروند قايق دزدان دريايي از محدوده آتش تكاوران نيروي دريايي ارتش.

عيدي تكاوران نيروي دريايي به ملت شريف ايران


معاون عمليات نيروي دريايي ارتش صبح امروز از نجات دو فروند كشتي تجاري ايراني توسط تكاوران اين نيرو از چنگ دزدان دريايي خبر داد.

به گزارش روابط عمومي نيروي دريايي ارتش، امير دريادار دوم سيد محمود موسوي، معاون عمليات نيروي دريايي ارتش با اعلام اينكه تكاوران غيور اين نيرو در آستانه فرارسيدن عيد سعيد فطر با خلق حماسه اي ديگر عيدي مردم شريف ايران را دادند اظهار داشت: دو فروند كشتي تجاري ايراني در موقعيت هاي 15 و 26 مايلي شمال غربي رأس باب المندب به ترتيب مورد تهاجم 20 و 30 فروند قايق تندرو دزدان دريايي قرار گرفتند كه اين دزدان پس از مواجهه با اجراي آتش به موقع و پرحجم تكاوران نيروي دريايي از محدوده متواري شدند.

وي افزود: ارزش تقريبي محموله هاي اين دو كشتي بيش از ميليون ها دلار برآورد شده و هم اكنون با سلامت كامل در حال ادامه مسير به سمت مقصد هستند.



 دولت ها و ملت های اسلامی مراقب توطئه پنهان سازی مسئله فلسطين باشند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسؤولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی، به ترفندها و توطئه‌های پیچیده دشمنان برای پنهان سازی مسأله اصلی مسلمانان اشاره کردند و فرمودند: قدر‌ت‌های استکباری همان ابزار قدیمی یعنی «اختلاف بینداز و حکومت کن» را به کار گرفته‌اند. 

 

به گزارش سپاه نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری؛ حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به غفلت سالهاي متمادي ملتها و دولتهاي اسلامي و تسلط قدرتهاي سلطه گر بر سرنوشت آنها و ايجاد غده سرطاني صهيونيستي در قلب دنياي اسلام، افزودند: امروز به بركت بيداري اسلامي و حوادث مهم منطقه، اين پرده غفلت در حال كنار رفتن است كه بايد اين موضوع را مغتنم شمرد.
ايشان با تأكيد بر اينكه موضوع فلسطين و قدس، در قلب حوادث كنوني منطقه قرار دارند، خاطرنشان كردند: اين موضوع اصلي نبايد به فراموشي سپرده و به حاشيه رانده شود زيرا بسياري از مشكلات دنياي اسلام بواسطه وجود رژيم جعلي صهيونيستي است.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: امسال در راهپيمايي روز جهاني قدس، به بركت بيداري اسلامي، ملتهاي منطقه توانستند موضع خود را در اين قضيه بيان كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به ترفندها و توطئه هاي پيچيده دشمنان براي پنهان سازي مسئله اصلي مسلمانان، خاطرنشان كردند: امروز بار ديگر قدرتهاي استكباري همان ابزار قديمي يعني «اختلاف بيانداز و حكومت كن» را به كار گرفته اند، بنابراين دولتها و ملتهاي اسلامي بويژه نخبگان سياسي و فرهنگي و روشنفكران و علماي دين بايد حقيقت و واقعيت را براي مسلمانان تبيين كنند.
ايشان صهيونيسم را خطري براي همه بشريت خواندند و افزودند: در حاليكه دشمن تلاش دارد تا با عمده كردن اختلافهاي طبيعي در قوميت، نژاد و مذهب، ميان مسلمانان ايجاد اختلاف و با واقعيت سازي، خطرهاي دروغين ايجاد كند ، امت اسلامي بايد همت و تلاش خود را بر عمل به اسلام و حفظ و تقويت وحدت و برادري و سرپيچي از اراده قدرتهاي بزرگ و در رأس آن امريكا قرار دهند.
رهبر انقلاب اسلامي،‌اختلاف ميان ملتهاي مسلمان را سم مهلك دانستند و تأكيد كردند: همواره بايد معيار مسلمانان، موقعيت و جايگاه دشمن آشكار باشد كه آنجا قطعاً جبهه باطل است و مقابل آن، جبهه حق قرار دارد.
در ابتداي اين ديدار آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور، ماه رمضان را شرايطي استثنايي براي تمرين عبوديت و اعتلاي انسان در پيشگاه خداوند و وسيله پالايش روح و جان از آلودگي ها و تعلقات، بازگشت به فطرت الهي و كمال انساني و ميدان پرهيز از گناهان خواند.
وي با تأكيد بر اينكه ملت بزرگ ايران براي ساختن كشور و پيگيري حقوق اساسي ترديدي به خود راه نخواهد داد، افزود: مستكبران در سراشيبي سقوط قرار گرفته اند و پافشاري آنها بر زياده خواهي و ظلم و تعدي به حقوق ملتها، آنان را نجات نخواهد داد. 



رییس ستاد کل نیروهای مسلح در پیام‌های جداگانه‌ای، فرارسیدن عید سعید فطر و حلول ماه شوال 1433 هجری قمری را به مقامات و فرماندهان ارتش کشورهای اسلامی جهان تبریک گفت.

سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رییس ستادکل نیروهای مسلح در پیام‌های جداگانه‌ای، فرارسیدن عید سعید فطر و حلول ماه شوال 1433 هجری قمری را به مقامات و فرماندهان ارتش کشورهای اسلامی جهان تبریک گفت.
سرلشکر فیروزآبادی در بخشی ‌از این پیام‌ها، عید سعید فطر و عید شکوفایی فطرت الهی و تعالی روح انسانی را به فرماندهان و نیروهای مسلح کشورهای اسلامی تبریک و تهنیت گفته است.


در بخشی از پیام تبریک رییس ستادکل نیروهای مسلح آمده است: موج فزآینده اقبال که به سمت اسلام و ارزش‌های دینی و گسترش نهضت بیداری اسلامی روی آورده، نوید بخش تحول بنیادین در جهان معاصر است و نیروهای مسلح به عنوان کانونی اطمینان بخش، زمینه ساز اقتدار و امنیت ملی کشورها نقش حیاتی را در این عرصه دارند.
وی به مصائبی نظیر نسل کشی مسلمانان در فلسطین، افغانستان و میانمار که در جهان اسلام وجود دارد، اشاره کرد و افزود: رژیم صهیونیستی درصدد درگیر کردن ارتش‌های اسلامی و به وجود آوردن بحران‌های داخلی و بین‌المللی و مشابه آنچه در سوریه دیدیم، است.
سرلشکر فیروزآبادی خاطرنشان کرد: هدف اصلی این اقدامات مهار حرکت‌های اسلامی و تضعیف جبهه مقاومت و کاهش ظرفیت اثرگذاری کشورهای مسلمان در معادلات جهانی است که مقابله با آن نیازمند همفکری و هماهنگی دولتمردان جهان اسلام و هوشیاری نسبت به ابعاد این توطئه‌ها است.
رییس ستادکل نیروهای مسلح در ادامه ضمن ابراز امیدواری و تمسک جستن به آیات نورانی قرآن مجید در سایه وحدت و همدلی، شکوفایی روز افزون امت‌های اسلامی و قطع ایادی دشمنان اسلام و صلح و آرامش را در تمام جهان اسلام خواستار شد.
سرلشکر فیروزآبادی در پایان برای مقامات نظامی کشورهای اسلامی و خانواده‌های آنها و همچنین نیروهای مسلح این کشورها از خداوند منان سربلندی و بهروزی مسئلت کرد.



مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه داران در ماه ضیافت الهی گفت: تبریک عید فطر به خاطر توفیق یافتن برای یک ماه بندگی در ماه مبارک رمضان است.
 
 

به گزارش باشگاه خبرنگاران بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ حجت الاسلام کریم سرافراز در حسینیه آیت الله بهاء الدینی افزود: ماه رمضان، ماه عهد بستن با خدا برای تداوم انجام عبادات در اول وقت و خدمت رسانی به همنوعان و برادران ایمانی است.
وی با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) ادامه داد: اگر بندگان خدا می دانستند که در ماه مبارک رمضان چه فضیلتی است، دوست می داشتند که تمام سال رمضان باشد.
حجت الاسلام سرافراز، ماه مبارک رمضان را ماه برکات، رحمت و مغفرت الهی خواند و اظهار داشت: توفیقات عبادت و طاعت در این ماه عزیز به منزله نور هستند و بایستی سعی و تلاش داشته باشیم تا این انوار الهی را بعد از ماه رمضان نیز حفظ کنیم.


وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع)گفت: باید از خدا بخواهیم که توفیق اطاعت و بندگی در ماه های رمضان دیگر را به ما عنایت کند.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت قمربنی هاشم(ع) با تبریک فرارسیدن عید سعید فطر افزود: عید سعید فطر را بخاطر این تبریک می گویند که توفیق عبادت خدا در یک ماه رمضان نصیب بندگان شده است.
وی با بیان حدیثی از حضرت علی(ع) گفت: عید برای کسی است که روزه اش مورد قبول خداوند واقع شده و باید هر روزی که در آن معصیت خدا انجام نشد، آن روز را جشن بگیریم.
گفتنی است: تجلیل از خادمان، حافظان و برگزیدگان کلاس های قرآن کریم و تفسیر در ماه مبارک رمضان از دیگر برنامه های این روز بود.


شایان ذکر است، دعای وداع با ماه مبارک رمضان با نوای دلنشین حجت الاسلام رفیعی در آغاز این مراسم قرائت شد.
همچنین نظیر این مراسم در حسینیه امام خمینی (ره) تیپ 44 حضرت قمر بنی هاشم(ع) برگزار شد.



 سپاه نیوز: رییس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به تاثیر راهپیمایی روز قدس بر روحیه مردم سوریه، گفت: مردم این کشور تقاص ایستادگی در برابر ظلم، زور و رژیم صهیونیستی را پس می‌دهند. 

 

به گزارش سپاه نیوز؛ سردار محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین درحاشیه راهپیمایی بزرگ روز قدس در تهران با اشاره به برگزاری راهپیمایی روز قدس در حدود 1400 شهر دنیا و با حضور 100 میلیونی مردم آزادی‌خواه جهان، این امر را تحقق فرمایش امام راحل(ره) مبنی بر تشکیل بسیج 100 میلیونی جهان اسلام دانست و افزود: ان شاءالله بزودی شاهد منسجم شدن این راهپیمایی ها به سمت فلسطین عزیز خواهیم بود.


نقدی با بیان اینکه امروز مردم مظلوم دنیا از حضور ملت ایران در صحنه روحیه می‌گیرند، تصریح کرد: راهپیمایی روز قدس باعث می شود مردم سوریه عزمشان استوار تر شود و حمایت مردم دنیا از آرمانشان را ببینند.
وی ادامه داد: مردم سوریه تقاص ایستادگی در برابر ظلم، زور و رژیم صهیونیستی را پس می‌دهند.



مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: اجلاس جهانی تهران باید پرچمدار مبارزه با تروریسم و استکبار جهانی باشد. 

 سردار سرتیپ دوم پاسدار یدالله جوانی مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه درباره برگزاری اجلاس غیر متعهدها در تهران گفت: برگزاری نشست اعضای جنبش عدم تعهد در تهران در حالی که جنگ روانی عظیمی علیه کشورمان از سوی غربی‌ها به راه افتاده است و دشمنان جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را در راستای افزایش فشار‌ها انجام می‌دهند، به طور حتم فواید بسیاری را برای مقابله با این تهدید‌ها برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد. 
وی افزود: برگزاری چنین نشستی با حضور سران،‌ سفرا و وزیران امور خارجه بیش از 120 کشور جهان فرصت خوب و طلایی را برای جمهوری اسلامی ایران به وجود خواهد آورد تا در راستای صدور آرمان‌های انقلاب و اندیشه‌های امام به این کشور‌ها وارد عمل شوند.
سردار جوانی تصریح کرد: عبور از قدرت‌های سلطه‌گر و نظام ظالمانه بر اساس آرمان و فلسفه‌ای که کشورهای عضو عدم تعهد بر اساس آن شکل گرفته‌اند، می‌تواند فرصت خوبی باشد تا با تمرکز در مسائل دولت‌های مستقل چون جمهوری اسلامی ایران از این فرصت‌ به وجود‌ آمده به نحو مطلوب استفاده کرد.
مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به اینکه دشمنان جمهوری اسلامی ایران در راستای کارشکنی‌ در روند برگزاری این اجلاس وارد عمل شد‌ه‌اند تصریح کرد: برگزاری موفق این اجلاس از سوی کشورمان باید از اهمیت خاصی برخوردار باشد و مسئولین کشورمان باید با نشان دادن واقعیت‌های موجود در کشور برای اعضای جنبش عدم تعهد، علیه جنگ نرمی که دشمنان به پا کرده‌اند وارد عمل شوند و تصاویر غیر واقعی را که در ذهن کشورهای شرکت کننده در این اجلاس از ایران به وجود آمده است پاک کنند.

تهران در زمان برگزاری اجلاس عدم تعهد خبرسازترین شهر جهان خواهد بود

سردار جوانی با اشاره به اینکه به طور حتم تهران در زمان برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد خبرسازترین شهر جهان خواهد بود تاکید کرد: تمامی مسئولان و برگزارکنندگان این اجلاس باید به این نکته توجه کنند که تیم‌های رسانه‌ای کشورهای مختلف برای پوشش خبری این اجلاس وارد کشورمان می‌شوند از این رو باید تمامی تلاش خود را به کار ببندند تا دستاوردهای بزرگی را که جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دست آورده است ،به صورت برجسته در این اجلاس نمایان کنند.
سردار جوانی تصریح کرد: در حالی نمایندگان بیش از120کشور در این اجلاس شرکت می‌کنند که غربی‌ها به دنبال قرار دادن تنگناهای اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران هستند. از این رو کشورمان می‌تواند در زمان اوج این فشارها در اجلاس عدم تعهد در راستای مقابله با تحریم‌ها به صورت فوق العاده وارد عمل شده و قراردادهای اقتصادی بسیاری را در حاشیه این اجلاس منعقد کند و تحریم‌ها را ناکام بگذارد.
مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به اینکه امروز تمام نحله‌های غرب برای کشورمان آشکار شده است گفت: باید از برگزاری جنبش عدم تعهد استفاده کامل کرد زیرا کشورهایی همچون آمریکا بعداز 11 سپتامبر مدعی شدند که ائتلاف ضد‌تروریسم را تشکیل می‌دهند از این رو دنیا را به دو قطب تروریسم و ضد‌تروریستم تقسیم کردند در صورتی که شاهدیم امروز آمریکا خود محور تروریسم جهانی است و این موضوع را می‌توان به طور واضح در دخالت این کشور در مسائل سوریه و عراق مشاهده کرد. از این رو کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با هدایت جمهوری اسلامی ایران می‌توانند در اجلاس تهران یک مبارزه علنی را علیه تروریسم ایجاد کرده و پرچم مبارزه با تروریسم را بالا ببرند.




گزارش حضورسرزده رهبر انقلاب در مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي
 
 
ميايی آقاجان چشم ها به تماشاي آن قامت رشيد نور مي گيرد و اميد در جان دوباره قد مي کشد که تا شما هستي و تا به مهرباني مي آيي مي شود بر نامهرباني برخي چشم پوشيد و بر خنداخند نابه جاي برخي ها گوش بست. شما که بياييد، صد پيش ماست، پس چه حاجت به سي و چهل و شما که بياييد، مقصود حاصل است. مگر مي شود در زيارت نگاه شما به آرامش نرسيد، هرچند زلزله آمده باشد. هرچند ويران شده باشد همه چيز نگاه شما آبادي آفرين است آقاجان. حالا برخي ها ندانند زلزله آمده است بي خبر باشند بعضي ها و هنوز برخي گوش ها خبر را نشنيده باشند، مهم نيست. مهم شماييد که پيش ماييد،مهم غم بود که بايد مي رفت که با آفتاب حضور شما،غم نيز مثل سياهي، مثل تباهي رفت. مهم اميد است که بايد زنده بماند که با دم مسيحايي شما چنان زنده است که هرکسي به نااميدي اين مردم اميد بسته است بايد بميرد.آقاجان، ما با همه وجود دريافته ايم مهر و محبت هموطنانمان را. که به مال و حتي خون ياريمان کرده اند. حالا بيشتر از هميشه حس مي کنيم ايراني بودن چه طعمي دارد. غم را از ياد مي بريم، وقتي مي بينيم همه ايران، آذربايجان شده است و ۷۵ميليون خواهر و برادر کنار ما هستند و شانه به زير بغل ما مي دهند تا دوباره برخيزيم. غم را از ياد مي بريم و يادمان را دفتر خاطراتي مي کنيم که اگر واژه هاي اولش تلخ است همه صفحات بعد ي اش شيرين خواهد بود. شيرين به حلاوت مهرباني ايراني. شيرين مثل نگاه شما.
 
 
صبح پنج شنبه ۲۶مردادماه مردم داغديده روستاهاي زلزله زده استان آذربايجان شرقي ميهمان گرانقدري داشتند سفر مقام معظم رهبري به منطقه زلزله زده بدون هيچ تشريفاتي انجام شد و مردم همچون نگيني رهبري را در بر گرفتند و درحالي که اشک شوق مي ريختند آلام خود را با اشک شوق با رهبري در ميان گذاشتند.مقام معظم رهبري که با ذکر صلوات مورد استقبال مردم قرارگرفتند با دلجويي از داغديدگان زلزله از نزديک در جريان خسارات وارده و نحوه کمک رساني به مردم زلزله زده قرار گرفتند.
 
 
 
حضور رهبر معظم انقلاب در مناطق زلزله زده و گفتگوي مستقيم با زلزله زدگان بازتاب گسترده اي در ميان مردم داشت. علي آهني ساکن اهر به خبرنگار ما گفت: حضور مقام معظم رهبري از آلام مردم کم کرد و اميدواري براي رسيدگي به زلزله زدگان را دوچندان کرد.ليلا فاروقي ساکن يکي از روستاهاي زلزله زده نيز گفت: مقام معظم رهبري با حضور سرزده در روستا نور اميدي در دل مردم به وجود آوردند من وقتي نوازش يک کودک ۵ساله زلزله زده توسط رهبري را ديدم يکي از زيباترين صحنه هاي زندگي ام رقم خورد.امير شايان لو زلزله زده ديگري است که به خبرنگار ما مي گويد: گفت وگوي صميمي رهبر معظم انقلاب با مردم داغديده و تذکراتي که به مسئولان براي رسيدگي به آسيب ديدگان دادند بسيار تاثيرگذار بود و اميد فراواني در مردم ايجاد کرد. يکي ديگر از زلزله زدگان که خود را جعفر معرفي مي کرد گفت: اصلا گمان نمي کردم رهبر معظم انقلاب را در ميان خرابي هاي زلزله ببينم اما ايشان آمدند و پاي درد دل ما نشستند و ما که پس از زلزله آسيب فراواني ديده بوديم نور اميد در دلمان روشن شد.
 
 
 
عباس فلاح نماينده مردم اهر و هريس در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خبرنگار ما درباره اهميت سفر رهبري به مناطق زلزله زده گفت: در منطقه زلزله زده جو مسمومي به وجود آمده بود که مقام معظم رهبري از اين منطقه بازديد نخواهند داشت. درحالي که مردم مصيبت زده آذربايجان شرقي اميدوار بودند مقام معظم رهبري با سفر به منطقه مرهمي بر آلام آنها باشند از اين رو اين سوال براي آنها مطرح بود که آيا آقا خواهند آمد؟ فلاح افزود: با سفر رهبري در روز پنج شنبه به مناطق زلزله و تشريف فرمايي رهبري به شهرهاي اهر، هريس، ورزقان پاسخ مشتاقان داده شد و روند کمک رساني سرعت گرفت.وي با بيان اين که مرحله آواربرداري توسط روستاييان و کمک هاي مردمي و نهادها و سازمان ها انجام شد و در مرحله پس از آن که اسکان اضطراري زلزله زدگان است امکانات کافي نيست و نيازمند کمک مردمي و دولتي است. به ويژه خانواده هايي که خانه آنها به طور کامل تخريب شده است و وسايل آنها زير آوار مانده است اکنون به تمام امکانات نيازمند مي باشند. از اين رو در حال حاضر وسايل موردنياز اضطراري عبارتند از: پتو، چادر، غذا و انواع کنسرو، اورژانس صحرايي، حمام و توالت صحرايي، يخچال آکاسيو و کلمن آب.وي با اشاره به دلاوري هاي مردم ديار آذربايجان در دوران جنگ تحميلي و ايثارگري ها و کمک هاي آنان در حوادث مختلف کشور از مردم ايران اسلامي خواست به کمک مردم زلزله زده آذربايجان بشتابند.
 
 
قاضي‌پور: حضور رهبري در مناطق زلزله زده روند رسيدگي به مشکلات را سرعت مي‌بخشد
نماينده مردم اروميه در مجلس نهم گفت:‌ نتيجه حضور مقام معظم رهبري، تعيين زمانبندي دقيق براي فعاليت‌هاي دولت و سرعت بخشي حل مشکلات در اين مناطق خواهد بود. به گزارش ايلنا، نادر قاضي‌پور درباره بازديد رهبر انقلاب از مناطق زلزله زده آذربايجان، اظهار کرد: ‌ هميشه ايشان با اقدامات خردمندانه خود در صدد حل مشکلات مردم هستند، حضور پرشکوه ايشان در اين مناطق علاوه بر دلگرمي مردم و مسئولان، مويد اهميت اتفاق رخ داده است تا اراده بيشتري براي رفع مشکلات آن به وجود آيد. وي با بيان اينکه حضور ايشان موجب خوشحالي و دلگرمي آسيب ديدگان در اين زلزله شده است، تاکيد کرد: ‌با حضور ايشان قطعا رفع نياز‌ها و مشکلات به وجود آمده از زلزله سرعت بيشتري مي‌گيرد چراکه نتيجه اين بازديد تعيين زمان بندي براي فعاليت‌هاي دولت در اين مناطق خواهد بود. اين نماينده مجلس با اشاره به اينکه حضور مقام معظم رهبري در هر موضوعي منجر به سرعت بخشيدن حل مشکلات مي‌شود، خاطر نشان کرد: ‌مردم آسيب ديده از حضور ايشان بسيار خوشحال شدند زيرا با حضور ايشان رسيدگي به مشکلاتشان سريع‌تر مي‌شود.
 
 
کوثري: حضور رهبري در جمع زلزله زدگان موجب دلگرمي است
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: بازتاب سفر رهبري به مناطق زلزله زده در بعد داخلي و خارجي موجب مي‌شود تا ايران به عنوان يک الگو در منطقه و جهان مطرح شود و همه بدانند که اهميت دادن به مردم و حضور ميان آن‌ها از پارامتر‌هاي مهم يک نظام ديني است. به گزارش ايلنا اسماعيل کوثري نماينده مجلس نهم با اشاره به حضور مقام معظم رهبري در جمع مردم زلزله زده آذربايجان شرقي گفت: رهبري نه تنها همواره به مسئولان توصيه خدمت رساني به مردم زلزله زده را دارند بلکه ايشان خود از اولين نفراتي هستند که هميشه به مناطق زلزله زده مي‌روند و از نزديک با مردم صحبت کرده و به هدايت و راهنمايي مسئولان براي کمک رساني هر چه سريع‌تر به آسيب ديدگان مي پردازند. وي ادامه داد: حضور رهبري در جمع مردم زلزله زده مي‌تواند اثر خوبي از لحاظ روحي و رواني براي مردم داشته باشد ضمن اينکه بازتاب آن در بعد داخلي و خارجي نيز موجب مي‌شود ايران به عنوان يک الگو در منطقه و جهان مطرح شود و همه بدانند که اهميت به مردم و حضور ميان آن‌ها از پارامتر‌هاي مهم يک نظام ديني است. کوثري با تاکيد بر اينکه در يک نظام ديني مسئولان خود را از مردم جدا نمي‌بينند، گفت: در مقابل مردم نيز با تمام نارسايي‌هايي که در کشور وجود دارد وقتي صداقت رهبرانشان را مشاهده مي‌کنند خود را وفادار به نظام مي‌دانند. عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سخنان رهبري در جمع آزادگان يادآور شد: رهبري نه تنها در جمع آزادگان بار ديگر بر همدردي با زلزله زدگان تاکيد کردند بلکه امروز نيز با حضور در اين مناطق حمايت قاطع خود از آن‌ها را به اثبات رساندند که اين موجب دلگرمي مردم خواهد بود. وي همچنين با تاکيد بر لزوم حضور پرشور مردم در راهپيمايي روز قدس عنوان کرد: محو شدن رژيم صهيونيستي نه يک خواسته سياسي بلکه يک واقعيت است که ما همواره به دنبال آن هستيم و از اين خواسته خود هيچ‌گاه کوتاه نخواهيم آمد.


 تعيين تکليف اعتبارات جلوگيري از سرگرداني بيماران در سطح ۲ و تبديل بيمه اهالي گلبهار از روستايي به شهري خراسان.

 

تعيين وضعيت تامين اعتبارات طرح پزشک خانواده شهري، برخورداري  اهالي شهر جديد گلبهار از بيمه شهري و اتخاذ تصميماتي براي جلوگيري از سرگرداني بيماران در مراجعه به پزشکان متخصص در مشهد، از جمله مهم ترين مباحثي بود که در جلسه استاني ستاد راهبردي طرح پزشک خانواده شهري مطرح شد.به گزارش خراسان رضوي در اين جلسه که صبح روز پنج شنبه در استانداري خراسان رضوي با حضور فرمانداران ۸ شهرستان، روساي دانشگاه ها و دانشکده علوم پزشکي استان و نيز نمايندگان دستگاه ها و ادارات مرتبط با طرح برگزار شد، برخي از فرمانداران حاضر در جلسه علاوه بر ارائه گزارش هاي مربوط به ثبت نام نيروهاي مورد نياز طرح،به بيان مشکلات و دغدغه ها در اين زمينه پرداختند.فرماندار شهرستان چناران در اين جلسه ميزان ثبت نام مردمي در اين طرح را ۱۳هزار نفر اعلام کرد و گفت: تعداد پزشکان عمومي مورد نياز در چناران ۱۹ نفر بوده که خوشبختانه ظرفيت ثبت نام تکميل شده و اين پزشکان براي عقد قرارداد به بيمه ها معرفي شده اند.«حسيني» بخش ديگري از صحبت هاي خود را به بيان مشکل شهر جديد گلبهار اختصاص داد و اظهار داشت: جمعيت فعلي اين شهر ۱۲هزار نفر و ۴۰هزار واحد مسکوني مسکن مهر نيز در اين شهر در حال ساخت است اما اهالي اين شهر از بيمه خدمات درماني روستايي استفاده مي کنند و اين موضوع مي تواند در آينده و با اجراي طرح پزشک خانواده شهري مشکل ساز شود. سردار غفاري، معاون سياسي امنيتي استاندار که رياست اين جلسه را برعهده داشت نيز رفع اين مشکل را ضروري دانست و بيان کرد: به دليل رايگان بودن سطح اول در طرح پزشک خانواده شهري و پرداخت مبلغ ۱۰هزار ريال در طرح پزشک خانواده روستايي و همچنين براي تشويق مردم به سکونت در اين شهر بايد بيمه درماني اهالي اين شهر و شهرهاي مشابه به بيمه شهري تبديل شود. دکتر «مهدي درخشان»، مديرکل بيمه خدمات درماني استان نيز از آمادگي لازم براي اين تغيير خبر داد و گفت: در صورت موافقت با تغيير وضعيت بيمه اهالي گلبهار، آمادگي انجام اين کار وجود دارد.

همکاري بيشتر بيمه ها و کميته امداد
موضوع ديگري که دراين جلسه مطرح شد، حفظ شأن نيازمندان و مددجويان کميته امداد بود که مقرر شد از اين پس شرکت هاي بيمه گر پرونده هاي نيازمندان براي تاييد صلاحيت را به طور مستقيم به کميته امداد ارجاع دهند و مراجعه حضوري آن ها به کميته امداد حذف شود.

شهرستان سرخس، کارمندان شرکت نفت و بلاتکليفي عشاير
نامشخص بودن وضعيت کارمندان شرکت هاي نفت و گاز و بلاتکليفي عشاير موضوع ديگري بود که فرماندار سرخس به آن اشاره کرد. همچنين در اين جلسه وضعيت بيمه شدگان نيروهاي مسلح نيز مطرح شد که به گفته نماينده بيمه نيروهاي مسلح، سپاه پاسداران مجوز ثبت نام پزشکان، مراکز درماني و افراد تحت پوشش خود در طرح پزشک خانواده را ابلاغ کرده اما نيروي انتظامي هنوز براي ثبت نام پايورها تصميم گيري نکرده است.فرماندار نيشابور نيز در اين جلسه با اشاره به اين که هنوز ابلاغ اعتبار اين طرح به صورت عملياتي انجام نشده است درخواست کرد اين موضوع پي گيري شود تا در پرداخت ها مشکلي به وجود نيايد.مشکل مراجعه بيماران شهرستاني به پزشکان متخصص نيز موضوعي بود که فرماندار گناباد به آن اشاره و بيان کرد: به دليل مراجعه بسياري از بيماران شهرستاني به پزشکان متخصص در مشهد، تدبيري اتخاذ تا از سرگرداني آن ها جلوگيري شود.

ثبت نام ۳هزار و ۸۵۴ پزشک در استان
دکتر شبستري رئيس دانشگاه علوم پزشکي مشهد نيز در اين جلسه تعداد کل پزشکان ثبت نام شده در طرح پزشک خانواده شهري را ۳هزار و ۸۵۴ نفر اعلام کرد و گفت: در زمينه ارجاع بيماران شهرستاني نيز تفاهم نامه هايي امضا شده است تا مشکلي به وجود نيايد.وي همچنين با اشاره به طرح آمايش سرزمين وزارت بهداشت اظهار داشت: در اين طرح کشور به ۹ منطقه بهداشتي تقسيم مي شود که مسئوليت منطقه۸ آن بر عهده دانشگاه علوم پزشکي مشهد خواهد بود. شبستري ادامه داد: با اجراي اين طرح مسئوليت استان هاي خراسان رضوي،شمالي، جنوبي و بخشي از استان هاي سمنان و سيستان و بلوچستان نيز به دانشگاه علوم پزشکي مشهد واگذار خواهد شد.

قطعا در هفته دولت افتتاح داريم
سردار غفاري در اين جلسه با اشاره به اين که قطعا در هفته دولت افتتاح طرح پزشک خانواده شهري در استان را خواهيم داشت،از فرمانداران شهرستان ها خواست تا قبل از اين تاريخ جلسات ستادهاي شهرستاني را برگزار و خود را براي ارائه گزارش هاي جامع درباره اين طرح آماده کنند.وي درباره سقف پذيرش بيماران توسط هر پزشک گفت: در شرايط فعلي ثبت نام بيش از ۲هزار و ۵۰۰نفر براي هر پزشک ممنوع است مگر آن که در جلسات ستاد، تصميم ديگري اتخاذ شود. غفاري همچنين تصميم گيري درباره شهرهايي مانند گلبهار، جغتاي و جوين را که جمعيت زير ۲۰هزار نفر دارند به جلسه هفته آينده موکول کرد تا مشکلات مربوط به آن ها بررسي شود.

حاشيه
ساعت شروع اين جلسه 7:30 صبح پنج شنبه اعلام شده بود که همه مسئولان و خبرنگاران در زمان مقرر در محل جلسه حاضر شدند، اما به دليل بسته بودن در ورودي سالن با اجازه سردار غفاري اين در بدون کليد و به دست يکي از مسئولان باز شد تا جلسه در زمان مقرر برگزار شود.
 


 دانشمندان دانشگاه وستمینستر انگلستان در این پژوهش در مصاحبه با ۸۰ مرد سفیدپوست و لاغر، تعدادی عکس زنان با جثه‌های مختلف را به آن‌ها نشان دادند و از این افراد خواستند گزینه‌های مطلوب برای ازدواج را معرفی کنند.

 

 

نتایج نشان داد که مردان استرسی زنان چاق را برای ازدواج مناسب دیدند.

دانشمندان بر این باورند هنگامی که فردی دارای استرسی ناشی از یک محیط تهدیدکننده است، به سمت اشخاصی جذب می‌شود که جثه‌ آن‌ها نشان‌دهنده بلوغشان باشد زیرا این امر حس امنیت را به ارمغان می‌آورد.

با این حال برخی بر این باورند که نمونه موردی به کار رفته در این مطالعه نماینده نوع انسان‌ها نیست زیرا این افراد جوان بوده و در یک سیستم اجتماعی پیچیده خاص زندگی می‌کنند و این که استراتژی‌های معقول برای زندگی در یک سیستم اجتماعی لزوماً در سیستم دیگری کارساز نیستند.



همین چند روز پیش بود که دیوان عدالت اداری حکم برکناری سعید مرتضوی از ریاست سازمان تامین اجتماعی را صادر کرد.حکمی بدون برگشت و غیر قابل فرجام خواهی. اما بلافاصله دولتی ها اساسنامه تامین اجتماعی را تغییر دادند تا رای دیوان را دور بزنند و سعید مرتضوی را در سمت خود به هر نحو ممکن ابقا کنند.

مرتضوی فاقد صلاحیت برای ادامه کاردر تامین اجتماعی است

 همین چند روز پیش بود که دیوان عدالت اداری حکم برکناری سعید مرتضوی از ریاست سازمان تامین اجتماعی را صادر کرد.حکمی بدون برگشت و غیر قابل فرجام خواهی. 

اما بلافاصله دولتی ها اساسنامه تامین اجتماعی را تغییر دادند تا رای دیوان را دور بزنند و سعید مرتضوی را در سمت خود به هر نحو ممکن ابقا کنند. 

درهمان روزها بود که عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دادستان تهران باید تصرف مرتضوی در اموال عمومی را تعقیب کند گفت: دولت صلاحیت اصلاح قانون مجلس را ندارد و مجلس و دیوان عدالت اداری بر اساس قانون می توانند مصوبه دولت در خصوص اصلاح اساسنامه سازمان تامین اجتماعی را ابطال کنند. 
محمد دهقان در اعتراض به ابقای مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی گفت: تعجب می کنم برخی دولتمردان که به مسئله اصلی کشور توجهی ندارند، وقت و اعتبار خود را صرف کارهایی می کنند که ضرورت و اولویتی در کشور ندارد. 

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولان اجرایی امروز باید به فکر حل گرانی ها و نوسانات بازار ارز باشند اما گویا تلاش آنها در راستای مسائلی است که اولویت و اهمیت بالایی ندارد. 

وی در گفتگو با مهر ادامه داد: این افراد بدون توجه به افکار عمومی ، کارشناسان و حقوقدانان کشور خود را محور قانون دانسته و بی محابا قانون را زیر پا می گذارند. 

دهقان با تاکید بر اینکه اساسنامه سازمان تامین اجتماعی یک قانون است تصریح کرد: صندوق تامین اجتماعی در راستای قانون به سازمان تامین اجتماعی تبدیل شود.تا به این ترتیب کار بین دولت و مجلس بر سر ماجرای مرتضوی باز هم بالا بگیرد. 
در همین حین چند تن از نمایندگان مجلس از علی لاریجانی خواستند تا بر طبق قانون اساسی تغییرات اساس نامه را ملغی اعلام کند. 

اما در حالی که هنوز علی لاریجانی پاسخی به این ردخواست نداده است، دیوان عدالت اداری دست به کار شده و با انتشار جوابیه ای فرآیند رای صادر شده درخصوص سعید مرتضوی را تشریح کرده و تاکید کرده: آثار مربوط به این ابطال منتفی شدن حکم مدیریتی چنین فردی است که از آن پس فاقد صلاحیت برای ادامه کار خواهد بود. 

متن کامل این جوابیه به شرح زیر است:
 
درخصوص نقد و یا به تعبیری به چالش کشیدن رای اخیر هیات عمومی دیوان عدالت اداری راجع به انتصاب مدیر عامل صندوق تامین اجتماعی که در یکی از نشریات و سایت‌های خبری منتشر شد نکاتی جهت تشحیذ اذهان و پاسخ به شبهه افکنی‌ها یادآور می‌شود: 

الف- گفته شده به نظریه اکثریت قاطع کمیسیون تخصصی دیوان مبنی بر عدم صلاحیت دیوان توجهی نشده و این به معنای عدم توجه به نظر تخصصی در خصوص موضوع است. 
در این خصوص باید گفت: 

اولا: کمیسیون های تخصصی به منظور ارائه نظریه مشورتی در پرونده های هیات عمومی و نیز بررسی موضوعات مطروحه در شعب تخصصی که به یک موضوع خاص رسیدگی می کنند و هم فکری بین قضات شعبه مربوطه بر اساس رویه مدیریتی جهت تخصصی نمودن رسیدگی های شعب صورت گرفته است و مبنای تشکیل آن بر اساس حکم قانون و تکلیف ناشی از قانون نبوده است و لیکن به دلیل اینکه کارایی کمیسیون های تخصصی در ارائه نظریه مشورتی جهت تسریع در رسیدگی مفید بوده است. 

قانونگذار در بند (ل) ماده ۲۱۱ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران دیوان عدالت اداری را مکلف به افزایش دقت و سرعت رسیدگی و کاهش زمان دادرسی از طریق تقویت کمیسیون های تخصصی و ... کرده است و در قانون مذکور حدود وظایف و اختیارات کمیسیون‌های تخصصی مشخص نشده است و صرفاً‌ به منظور بررسی و ارائه نظریه مشورتی در جهت کاهش زمان دادرسی و افزایش دقت در رسیدگی و براساس رویه مدیریتی اقدام به طرح پرونده های هیات عمومی در کمیسیونها بعمل می آید. 

ثانیاً: الزام و تکلیف هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به تبعیت از نظریه کمیسیون تخصصی مستلزم وجود نص قانونی است که در مانحن فیه هیچ حکم قانونی مبنی بر الزام هیأت عمومی به تبعیت از نظریه مشورتی کمیسیون تخصصی تصویب و ابلاغ نشده است کما اینکه طبق ماده ۴۱ قانون دیوان عدالت اداری در خصوص مصوبات خلاف شرع هیأت عمومی به موجب حکم قانونگذار مکلف به تبعیت از نظر شورای نگهبان گردیده است. 

ثالثاً: نظریات مشورتی که از ناحیه مراجع مربوطه صادر می شود هیچ گاه جنبه الزام آور ندارد مانند: نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه که توسط قضات پر سابقه و مجرب قوه قضاییه صادر و اعلام می شود ولی برای محاکم و دادگاه‌ها ایجاد الزام و تکلیف در تبعیت از نظریات مذکور وجود ندارد. 

رابعاً: ممکن است گفته شود که نظریه قضات کمیسیون تخصصی نسبت به نظریات سایر قضات رجحان و برتری دارد که در پاسخ باید گفت دلیل برتری و رجحان یک نظر منوط به وجود نص قانونی است و در این خصوص قانونی وجود ندارد و از سوی دیگر نظر مجموعه قضاتی که در هیأت عمومی حضور دارند، به اعتبار تجمیع عقول و اندیشه های گوناگون به صواب نزدیکتر است. 

خامساً: روال کار در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری بر عدم الزام به پذیرش نظریه های کمیسیون تخصصی می باشد و مکرراً اتفاق افتاده است که کمیسیون تخصصی و یا مشاوران رییس دیوان نظر خود را در خصوص موضوعی اعلام کرده‌اند ولی هیأت عمومی پس از بحث و تبادل نظر بر خلاف نظریه کمیسیون تخصصی و مشاوران رای داده و هیچ گاه مورد ایراد قرار نگرفته است. 

ب- گفته شده رویه گذشته دیوان در موارد مشابه (دو مدیر عامل قبلی صندوق) نشان دهنده صحت نظر کمیسیون تخصصی می باشد زیرا در هردو این شکایت ها دیوان با قرار رد شکایت خود را واجد صلاحیت ندانسته . 

در این خصوص باید متذکر شد: 




ادامه مطلب ...


 حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در ستون "یادداشت روز" این نشریه، گرانی سکه و ارز را ماموریت کسانی دانست که می‌گفتند امروز در شعب ابی‌طالب قرار داریم و هدف از آن را تسلیم شدن در برابر فشارهای آمریکا خواند.

خبرگزاری فارس: گرانی سکه و ارز ماموریت آنهایی بود که می‌گفتند در شعب‌ ابیطالب قرار داریم

 
شاید با اولین نگاه به یادداشت پیش روی، کیهان را به «بدبینی»! متهم کنید ولی شواهد و قرائن موجود تردیدی باقی نمی گذارد - و یا، دستکم این احتمال را قوت می بخشد- که افزایش بی رویه و جهشی قیمت سکه و دلار طی چند هفته و مخصوصاً چند روز اخیر پروژه ای هماهنگ با تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا بوده است و جریانی همسو با اصحاب فتنه که چندان هم ناشناخته نیست با افزایش مصنوعی بهای سکه و دلار و نهایتاً افزایش پرشتاب قیمت سایر کالاها، در تلاش بوده است تا آثار تحریم نفتی جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا و سپس اتحادیه اروپا را سنگین و پرآسیب جلوه دهد! این در حالی است که نه فقط محاسبات سیاسی و اقتصادی از بی فایده بودن تحریم های یاد شده خبر می دهند بلکه شمار قابل توجهی از صاحبنظران و اقتصاددانان بلندآوازه غربی نیز برکم اثر بودن تحریم نفتی ایران و زیان متقابل و بیشتر آمریکا و اروپا از تحریم های اخیر تأکید می ورزند. و اما، جریان مرموز مورد اشاره با کلید زدن این پروژه چه مقصودی را دنبال می کند و کدام هدف نهایی را نشانه رفته است؟! بخوانید؛
1- روز 24 اسفند ماه سال 1363، هنگامی که خطیب جمعه تهران- رهبر معظم انقلاب- خطبه دوم نماز را آغاز کرده بود، بمب قوی و پرقدرتی که در یک زیرانداز جاسازی شده و به زمین چمن دانشگاه تهران راه یافته بود، با صدای مهیبی در میان جمعیت فشرده نمازگزار منفجر شد. در پی این انفجار 14 تن از نمازگزاران به شهادت رسیده و 88 تن دیگر مجروح شدند. بی اثر بودن این انفجار در حضرت آقا و جمعیت نمازگزار و ادامه خطبه دوم که حماسه ای ماندگار بود، حدیث دیگری است بیرون از محدوده این نوشته محدود. نگارنده در آن نماز جمعه توفیق حضور داشتم و تنها صدایی که بعد از انفجار در فضا طنین انداز شد، فریاد الله اکبر جمعیت بود.
بعد از پایان خطبه ها و آغاز نماز و در حالی که امام جمعه به قنوت رکعت دوم مشغول بود - تقریباً نیم ساعت بعد از انفجار -هواپیماهای عراقی از راه رسیدند. شلیک پیاپی توپ های ضدهوایی با صدای انفجار بمب ها و راکت هایی که جنگنده های عراقی- مانند همیشه- بی هدف روی شهر فرو می ریختند، در هم آمیخته بود و جماعت بی آن که کمترین نشانه ای از وحشت و اضطراب در آنان دیده شود به ادامه نماز مشغول بودند. ماجرای نماز جمعه آن روز، همان شب با تقدیر جانانه امام راحل(ره) از صلابت حضرت آقا- امام جمعه و رئیس جمهور وقت- و شجاعت نمازگزاران روبرو شد. و اما، عاملان بمب گذاری پس از دستگیری اعتراف کردند که قرار بود بمب کارگذاری شده هنگامی منفجر شود که هواپیماهای عراقی برای بمباران تهران به فراز شهر رسیده باشند! یکی از افسران برجسته استخبارات ارتش بعثی- اطلاعات ارتش عراق- نیز بعد از اسارت توضیح داد که تهدیدهای پی درپی صدام درباره بمباران نماز جمعه تهران با ناکامی روبرو شده بود و برای جبران این ناکامی قرار بود بمب کارگذاری شده در نماز جمعه، همزمان با حضور هواپیماهای عراقی برفراز شهر تهران منفجر شود تا این انفجار به حساب بمباران هوایی نوشته شده و نشانه تأثیر عملی تهدیدهای صدام درباره بمباران نمازجمعه تهران باشد.
2- تحریم های اقتصادی، سیاسی و به کارگیری اهرم های فشار علیه جمهوری اسلامی ایران، تازگی ندارد بلکه از نخستین روزهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به طور بی وقفه و در مقیاس گسترده با آن روبرو بوده ایم اما به گواهی آنچه پشت سر نهاده ایم، تحریم های گسترده و فشارهای بی وقفه و پیوسته نه فقط ایران اسلامی را وادار به تسلیم در مقابل باج خواهی آمریکا و متحدانش نکرده است بلکه دستاوردهای عظیم و فراوان علمی و تکنولوژیک را نیز در پی داشته است که فناوری هسته ای، نانوتکنولوژی، ورود به باشگاه فضایی، دستاوردهای بزرگ در عرصه تولید تجهیزات پیشرفته نظامی و... تنها بخشی از نمونه های مثال زدنی و آشکار آن است. بنابراین به نوشته روزنامه آمریکایی «یو.اس.ای تودی»، گزارش سالانه «آمریکن اینترپرایز» و اعتراف بی پرده - بخوانید دردمندانه- مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل- INSS- و دهها نمونه مشابه دیگر که شرح آن به درازا می کشد، «تهدیدی که پیوست عملیاتی نداشته باشد و یا طرف مقابل- ایران- قادر به مقابله با آن باشد، نه فقط «تهدید» نیست، بلکه برای جمهوری اسلامی ایران یک «فرصت» تلقی می شود.»
در گزارش خبری امروز کیهان به نمونه هایی از اعترافات دشمنان بیرونی درباره ناکارآمدی تحریم نفتی اخیر اشاره شده است که از تکرار آن خودداری می ورزیم. و از دو بند فوق تنها به این نتیجه بسنده می کنیم که حریف از موثر بودن تحریم ها در مقیاس «آسیب جدی»! و یا به قول خانم هیلاری کلینتون «فلج کننده»! ناامید است و از سوی دیگر چنانکه اشاره خواهیم کرد، «تهدید» تنها گزینه ای است که پیش روی دارد. بنابراین وقتی «تهدید» تنها گزینه باشد و این گزینه، نیز آسیب جدی نداشته و قابل دور زدن و مقابله باشد، به آسانی می توان نتیجه گرفت دشمن به «حرکت» و «اقدامی» نیاز دارد که تحریم را جدی و اثرگذار جلوه دهد. 
3- نزدیک به 3 هفته قبل -14/10/90- در بخش پایانی یک یادداشت با عنوان «چه کسی فریاد زد؟!» آورده بودیم؛
«اوباما و تیم اقتصادی او با استناد به نظرات کارشناسی اقتصاددانان برجسته آمریکایی با امضای مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم بانک مرکزی ایران به شدت مخالف بودند و رئیس جمهور آمریکا بعد از فشارهای پی در پی لابی صهیونیست ها -آیپک- نهایتا قول داد که تصمیم نهایی درباره امضای این مصوبه را بعد از پایان تعطیلات سال نو مسیحی اتخاذ خواهد کرد ولی ناگهان در آخرین ساعات سال 2011 و قبل از شروع تعطیلات و در حالی که مشغول گذران تعطیلات در جزایر هاوایی بود، طرح یاد شده را امضاء کرد. پرسش این است که در این فاصله چه اتفاقی افتاده بود که اوباما را با عجله به امضای مصوبه تحریم بانک مرکزی ایران کشاند؟! نفرمائید که فشار نئومحافظه کاران، رقبای انتخاباتی و آیپک، علت عجله اوباما و امضای ناگهانی طرح مورد اشاره بوده است! چرا که این فشارها پیش از آن نیز وجود داشت. پس علت عجله اوباما را کجا می توان جستجو کرد؟! اگر کیهان را به بدبینی متهم نکنید به نظر می رسد که آمریکا به اقدامی از درون ایران چشم امید دوخته بود ولی در این فاصله، اتفاقی افتاده است که چشم طمع دشمن را کور کرده است. این اتفاق که از اقتدار و هوشیاری مثال زدنی ایران اسلامی حکایت می کند چه بوده است؟! و کدام آرزوی دشمن را دود کرده و به هوا فرستاده است؟!»
و اکنون به سوالی که در یادداشت 14/10/90 بی پاسخ گذاشته بودیم پاسخ می دهیم که برخی از ساده انگاران در پی توهم پراکنی شماری از اطرافیان خویش، شرایط کنونی کشور را با دوران «شعب ابیطالب» مقایسه کرده و راه برون رفت از آن را، گشودن باب مذاکره با آمریکا دانسته بودند! بی آن که بدانند و قادر به درک این نکته بدیهی باشند که درگیری جمهوری اسلامی ایران با آمریکا یک درگیری ماهوی است و از ماهیت طرفین درگیر ریشه می گیرد. با این توضیح که تاکید ایران به اسلام ظلم ستیز، استقلال طلب و آزادی خواه در تقابل با ماهیت مستکبر، خون ریز و غارتگر آمریکاست و آمریکا که از تقابل و تخاصم سی و چند ساله خود با ایران اسلامی طرفی نبسته است و امروزه از الگو شدن انقلاب اسلامی برای ملت های مسلمان منطقه به شدت آسیب دیده است، مذاکره را فقط برای مذاکره می خواهد و در پی آن است که بلافاصله بعد از آغاز مذاکره، این رخداد را برای ملت های مسلمان منطقه فاکتور کرده و خطاب به آنان در شیپورهای تبلیغاتی خود بدمد که اگر ایران اسلامی را به عنوان «الگو» برگزیده اید و نسخه انقلاب اسلامی را پیش روی خود دارید، جمهوری اسلامی ایران نیز بعد از سی و چند سال مقاومت، چاره ای جز رویکرد به آمریکا نداشته است!
متاسفانه برخی از ساده اندیشان- درخوشبینانه ترین حالت- آمریکا را در فلان سریال تلویزیونی می بینند که در آن برای نجات یک گربه از درون چاه، 3 فروند هلی کوپتر امداد به کار گرفته شده است!! آمریکا را باید در افغانستان و عراق و غزه و گوانتانامو و ابوغریب و مصر و تونس و لیبی تا چند سال قبل و مخصوصا ایران قبل از انقلاب اسلامی دید و... و اما، در پی پاسخ قاطع و کوبنده حضرت آقا به اینگونه برداشت های گمراه کننده و پیشنهادهای برخی از افراد مرعوب و خودباخته، بود که رئیس جمهور آمریکا را با ناامیدی به امضای مصوبه مجلس نمایندگان این کشور برای تحریم بانک مرکزی ایران کشانید. مصوبه ای که ابتدا و تا قبل از پاسخ قاطع و قدرتمندانه حضرت آقا- حفظه الله تعالی- به شدت با آن مخالف بود.
گفتنی است «درخواست مذاکره»، محور اصلی- بخوانید اصلی ترین محور- در پیام شفاهی اخیر اوباما به مسئولان بلندپایه جمهوری اسلامی ایران بود و انصراف ایران از بستن تنگه هرمز، محور دیگری از آن پیام بود که نشاندهنده «پاشنه آشیل» آمریکا و متحدان اروپایی آن و صلابت باور شده ایران اسلامی است.
4- اکنون به آسانی می توان حدس زد آمریکا و متحدانش بعد از ناکامی در پروژه یاد شده که شکستن الگوی ایران اسلامی و حذف آن از میدان دید و عمل ملت های مسلمان منطقه، اصلی ترین هدف آن بوده است، چه راه کاری را پیش روی داشته اند؟
الف: تحریم نفتی ایران؟! این پروژه که به اعتراف صریح آمریکایی ها و اروپایی ها ناممکن است و در صورت عملیاتی شدن، بیشترین و جدی ترین آسیب آن متوجه آمریکا و اتحادیه اروپا خواهد شد. کشورهای دوسوی اقیانوس اطلس که به گفته برژینسکی در شورای راهبردی آتلانتیک- 12 دسامبر 2011 در واشنگتن- بیرون از ضریب ایستادگی و آستانه تحمل آمریکا و اروپای بحران زده است.
همین جا پرسشی در میان است و آن، این که چرا اتحادیه اروپا در مصوبه اخیر خود، زمان اجرا و عملیاتی شدن تحریم نفتی ایران را به 6 ماه بعد- ژوئیه 2012- موکول کرده است؟! چرا؟! پاسخ را از مجموعه آنچه مقامات و رسانه های آمریکایی و اروپایی طی چند روز گذشته بر زبان و قلم آورده اند بشنوید؛
اول:تحریم نفتی ایران، شوک بزرگی در پی دارد و اروپای بحران زده با شرایط سخت مالی و اقتصادی خود تحمل پذیرش این شوک بزرگ را ندارد. 
دوم: تحریم نفتی ایران، قیمت نفت را به گونه ای تصاعدی و جهشی افزایش خواهد داد و این افزایش قیمت منحصر به نفت ایران نخواهد بود. جهش قیمت نفت برای اقتصاد بحرانی اروپا یک کابوس وحشتناک و پدیده ای شکننده است.
سوم: اگرچه عربستان تعهد کرده است با افزایش صادرات نفتی خود، پی آمد تحریم نفتی ایران را پر کند ولی این اعلام آمادگی در حد و اندازه یک بلوف قابل ارزیابی است.
چهارم: تنها 17 تا 18 درصد از نفت ایران به اروپا و عمدتا 4 کشور اسپانیا، یونان، فرانسه و ایتالیا صادر می شود و این 4 کشور در شرایط اقتصادی شکننده ای قرار دارند. یونان با 1000 میلیارد یورو بدهی، ایتالیا با 1400 میلیارد بدهی، فرانسه با مشکل بزرگ طلب های غیرقابل وصول از یونان و اسپانیا با اقتصاد ورشکسته، کسری بودجه کلان و... روبرو هستند و از سوی دیگر، سایر کشورهای اروپایی نیز، در بحران شدید مالی به سر می برند و قادر به جبران خسارات فراوانی که در صورت تحریم نفتی ایران به4کشور یاد شده وارد می شود، نخواهند بود.
پنجم: پالایشگاههای 4 کشور اسپانیا، فرانسه، یونان و ایتالیا، برای تبدیل نفت وارداتی به فرآورده های نفتی، نظیر بنزین، گازوئیل و... متناسب با «نفت ایران» ساخته شده است و جایگزین نفت ایران، مستلزم تغییر اساسی در ساختار پالایشگاهها است که در بحران مالی کنونی کشورهای یاد شده اگر ناممکن نباشد، با صرف هزینه های کلان همراه است.
ششم: تحریم نفتی ایران می تواند بستن تنگه هرمز را در پی داشته باشد. گفتنی است که مطابق کنوانسیون های 1958 ژنو و 1982 جامائیکا، بستن تنگه هرمز، حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است و حتی انجام ایست و بازرسی کشتی های عبوری می تواند، افزایش جهشی قیمت نفت، نرخ بیمه، اخلال در ارسال اسلحه و مهمات به کشورهای همپیمان آمریکا در منطقه و... را در پی داشته باشد.
هفتم: یکی از اهداف اصلی تحریم نفتی ایران، آنگونه که خانم اشتون، روز یکشنبه هفته جاری اعتراف کرد، کشاندن جمهوری اسلامی ایران به پای میز مذاکره است و این اقدام می تواند مذاکرات هسته ای را متوقف کند و توقف مذاکرات در حالی که ایران به پیشبرد برنامه های هسته ای خود ادامه می دهد، امتیاز دیگری است که به الگوی ایران اسلامی برای ملت های منطقه افزوده می شود.
هشتم: آمریکا و متحدانش می دانند که عملیاتی کردن تحریم نفتی برای ایران اسلامی، آسیب جدی در پی نخواهد داشت ولی با تعویق اجرای آن به 6 ماه بعد در پی آنند که به خیال خود از این «مشت بسته» به عنوان یک اهرم برای حمایت از عوامل خود در انتخابات مجلس نهم استفاده کرده و جمهوری اسلامی ایران را به تائید صلاحیت وطن فروشان مدعی اصلاحات ترغیب کنند! و...
تمامی این شواهد و نمونه ها حکایت از آن دارند که تحریم نفتی ایران در عمل ناممکن است و جمهوری اسلامی دهها اهرم قدرتمند برای مقابله با آن را در اختیار دارد.
5- از آنچه گذشت می توانیم به این نتیجه منطقی برسیم که اولا؛ تحریم نفتی ایران ناممکن و یا دستکم، بسیار کم اثر است. ثانیا؛ پی آمدهای آسیب رسان آن برای تحریم کنندگان به مراتب بیشتر از آسیب های احتمالی برای ایران است. ثالثا؛ آمریکا و متحدانش به تهدید نیاز دارند و رابعا؛ این تهدیدها زمینه ای برای پذیرش از سوی ایران ندارند.
حالا به صدر یادداشت پیش روی باز می گردیم و این پرسش را مطرح می کنیم که آیا تنها راه پیش روی آمریکا و متحدانش برای موثرنشان دادن تحریم ها، این نیست که در داخل کشور به ایجاد یک «فضای کاذب» از افزایش قیمت ها دست بزنند و سپس ادعا کنند این افزایش جهشی قیمت ها پی آمد تحریم هاست؟! دقیقا و در مقیاسی بزرگتر از همان ماجرای انفجار بمب در نمازجمعه تهران؟!
آیا افزایش غیرطبیعی و پرشتاب بهای سکه و دلار که افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات را از چند هفته قبل و مخصوصا طی چند روز گذشته در پی داشته است، همان ماموریت نیست؟ اگر هست - که هست- این ماموریت را چه کسانی و یا کدام جریانات برعهده گرفته و عملیاتی کرده اند؟! پاسخ این سوال چندان دشوار نیست. چه کسانی شرایط کنونی کشور را با دوران شعب ابیطالب مقایسه می کردند؟ و راه برون رفت را در گشودن باب مذاکره با آمریکا می دانستند؟! که با خروش مقتدرانه حضرت آقا روبرو شدند. چه کسانی از یکسو به افزایش مصنوعی قیمت سکه و دلار دامن می زدند و از سوی دیگر به گونه ای حسابشده، این افزایش قیمت را به حساب ایستادگی مردم و نظام در مقابل زورگویی ها و باج خواهی های آمریکا و متحدانش معرفی می کردند و مثلا اینکه اگر سپاه از بستن تنگه هرمز سخن به میان نیاورده بود یا اگر دانشجویان انقلابی خشم مقدس خود را علیه آمریکا و انگلیس مهار کرده بودند و یا... قیمت سکه و دلار افزایش نمی یافت؟!
و بگذریم از مراکز اطلاعاتی و امنیتی کشور که جای خالی آنها در این ماجرا محسوس است!
6- و بالاخره؛ حالا که قرار است تحریم نفتی ایران از 6 ماه دیگر عملیاتی شود. چرا از هم اکنون؛ صدور نفت به کشورهای اروپایی را متوقف نکرده و مشتریان پای کار و فراوان دیگری را که آماده خرید هستند جایگزین نکنیم؟ چرا نباید از همین امروز با استناد به مواد 14 تا 23 کنوانسیون 1958 ژنو و مواد 17 تا 37 کنوانسیون جامائیکا، ابتدا ایست و بازرسی کشتی های عبوری تنگه هرمز را که از سال 1991 داوطلبانه متوقف کرده بودیم، از سر نگیریم؟ و در مرحله بعد، از حق مسلم خود برای بستن تنگه هرمز به روی کشتی های متعلق به کشورهای تحریم کننده نفت ایران استفاده نکنیم
 




یک شنبه 27 / 5 / 1391برچسب:بروس,لي,و,ليالي,سياه,سياهان, :: 1:19 ::  نويسنده : paygah

 

 از امريكا به عنوان سرزميني ياد مي‌شود كه تنها واژه زير‌نويس آن فراموشي است. سعادت ايالات متحده امريكا اين است كه در اين كشور از فيلم‌هاي خارجي و غير‌امريكايي استقبال خوبي نمي‌شود اما هنوز يك ژانر خاص بارقه‌هاي اميد را براي موفقيت فيلم‌هاي خارجي در امريكا روشن نگه داشته است. در قبرستاني كه فيلم‌هاي خارجي در آن زير خروارها خاك مدفون شده و روي سنگ قبرشان گيشه فراموش شده حك مي‌شود، هنوز مخاطبان امريكايي پيدا مي‌شوند كه به ژانر رزم و فيلم‌هاي شرق آسيايي وفادار باشند. سياهپوستان امريكايي از فيلم پنج انگشت مرگ سال ۱۹۷۳ به عنوان اولين فيلم كونگ فويي كه از سوي يك شركت شاخص توزيع‌كننده فيلم در امريكا پخش شد، تاكنون قاطعانه پاي فيلم‌هاي رزمي شرق آسيايي ايستاده‌اند، درست مانند ستاره‌هاي خشمگين تابع بروس لي، ستاره كونگ فوكار چيني كه براي سيفو خود مبارزه مي‌كنند. 

سارا سرور


لي و ليالي سياه سياهان
مستند جديد «من بروس‌لي هستم»، نشان مي‌دهد سياهپوستان امريكايي از دير باز علاقه زيادي به تماشاي فيلم‌هاي هنرهاي رزمي شرقي داشته‌اند. اين مستند از عشق جامعه امريكاييان آفريقايي به ستاره فيلم‌هاي هنر رزمي شرق آسيا سخن مي‌گويد: جيمز شاموس، تهيه‌كننده و نويسنده‌اي كه آثاري از او چون «خيزش ببر» و «اژدهاي پنهان» توانست به خوبي جاي خود را در دل سياهپوستان امريكايي باز كند، مي‌گويد: مسائل ميان فرهنگي در محلات سياهپوست‌نشين امريكايي مدت‌هاست كه رواج دارد، مثلاً بروس‌لي كه احتمالاً در دهه ۷۰ ميلادي بزرگ‌ترين ستاره امريكايي – آفريقايي بوده است، همچنان در ياد و خاطره اين قشر از مخاطبانش زنده است و اين فرهنگ كماكان ادامه دارد. 
اين احتمالاً همه آن چيزي است كه در مستند جديد من بروس‌لي هستم، نمايش داده مي‌شود؛ مستندي كه تحليلگرش در آن عمق ريشه محبوبيت بروس‌لي نزد جامعه سياهان را به تصوير مي‌كشاند. دلايل مختلفي براي محبوبيت بروس‌لي نزد جامعه سياهان وجود دارد. در دهه ۷۰ ميلادي، لي از نادر ستاره‌هاي غيرسفيد‌پوست پيشرو در فيلم‌هاي رزمي بود و در نقش‌هايش هم واقعاً خوب ظاهر مي‌شد. چهار فيلمي كه بروس‌لي در آن ايفاي نقش كرده بود به جمع تصاوير دنيايي پيوستند كه در آن شرارت متخلفان اعم از اربابان مواد مخدر، امپرياليست‌هاي ژاپني يا شبه باندهاي شرور به واسطه قدرت‌هاي پشت پرده منبع شرارت تغذيه مي‌شدند. حالا مي‌توان تا حدودي حدس زد كه چرا مرام و منش بروس‌لي و اعتماد به نفس بحقش براي مخاطبان سياهپوستي كه طاقتشان از نقض حقوق مدني خود در آن دوران به تنگ آمده بود، خوشايند بوده است؛ سياهاني كه گاه همچنان در معرض پيشداوري‌ها و تعصبات بي‌معناي سفيدپوستان غربي قرار مي‌گيرند. 

اكثر فيلم‌هاي رزمي همچون بلكسپلوتيشن، تمي تخيلي توأم با موضوعي انتقامجويانه دارند. در واقع تا پيش از بلكسپلوتيشن به غير از آثاري چون ملينا، كمربند سياه جونز، كلئوپاترا جونز و كازينو طلايي اين دو ژانر كمتر با يكديگر تداخل پيدا كرده بودند. در سال ۱۹۷۳ مخاطبان امريكايي از همه نژادها با استقبالي بي‌نظير از شش فيلم كونگ فويي محصول هنگ كنگ اين آثار خارجي را در رده‌هاي اول پرفروش‌ترين فيلم‌هاي سينمايي آن دوران قرار دادند اما بعدها و پس از كمرنگ شدن ميل و رغبت امريكايي‌ها به فيلم‌هاي رزمي شرق آسيايي، هنوز جامعه سياهپوستان امريكايي بودند كه مشعل اين ژانر فروكش كرده را روشن نگه داشتند. 

سونديتا كيتا چا جوا در مقاله‌اي با عنوان مخاطبان سياه، بلكسپلوتيشن، فيلم‌هاي كونگ فويي و جدال با مردان سفيد سلولي مي‌نويسد: فيلم‌هاي رزمي شرق آسيايي از جنبش گروهي تحت عنوان قدرت سياه متنفع شد. قدرت سياه راه را براي توسعه ايدئولوژي‌هاي مشترك ميان پان آفريقانيسم و ساير انجمن‌هاي مدافع حقوق سياهان در سرتاسر جهان هموار كرد؛ ايدئولوژي‌هايي كه بر سر همبستگي جهاني ميان مردماني كه از سركوب نژادي رنج مي‌برند، گفتمان مي‌كنند و درست در همان زمان بود كه امريكا در تقابل با شرق دور قرار گرفت. چا جوا مي‌نويسد: بخش اعظمي از جمعيت سياهان امريكا نه تنها مخالف جنگ ويتنام بودند بلكه آرزوي پيروزي ويتنام عليه امريكا را در سر مي‌پروراندند و چين و تمام متعلقات و موضوعات مرتبط با چين نيز نزد آفريقايي- امريكايي‌ها از محبوبيت بسياري برخوردار بود. 

اين نوع همبستگي ميان آفريقا و چين اكنون به پيامدهاي مهم و جدي ژئوپلتيكي ميان دو كشور انجاميده و جالب است كه سلايق سينمايي آفريقايي- امريكايي‌ها همچنان به روال ۴۰ سال پيش و استقبال عظيمشان از سينماي شرق دور باقي است. يك‌سوم ۲۵ فيلمي كه در صدر موفق‌ترين فيلم‌هاي خارجي قرار گرفته‌اند، مردان چشم‌بادامي آسيايي را به نمايش مي‌گذارند كه در تلاش براي كشف نقطه ضعف رقيب و شكست او هستند. آثاري چون «ببر خيزان»، «اژدهاي پنهان»، «قهرمان»، «جت لي بي‌باك»، «فشار كونگ فو»، «ميمون آهني»، «محافظ» و «خانه خنجرهاي پرنده» از جمله اين فيلم‌ها هستند. برخي گمان مي‌كنند كه هزاره احياي كونگ فو با ساخت فيلم‌هايي چون بت من در راه است و ژانر هنرهاي رزمي در راه موفقيت دهه‌هاي پيش است اما از سوي ديگر با استقبال از تريلر جديدي فيلم‌هايي چون مرد RZA و مشت‌هاي آهنينش يا فيلم حمله كه به جاي قهرمان كونگ فوكار، ابرقهرمانان افسانه‌اي را به سينماها مي‌فرستند، احتمال شكسته شدن قلب رزم و كونگ‌فو وجود دارد اما مستند «من بروس‌لي هستم» از پنج‌شنبه گذشته روانه سينماهاي سطح امريكا شده است تا شايد بتواند باز هم روحي تازه را بر اين ژانر مرده بدمد. 



 

حمید احمدی با اشاره به اینكه هشت هزار و ۵۰۰ خانوار تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی (ره) در سه شهرستان ورزقان، اهر و هریس ساكن هستند، گفت: خانواده های آسیب دیده نیازسنجی شده و در خصوص رفع مشكلات آنها اقدام خواهد شد.
 
 
وی با اشاره به ضرورت حضور كمیته امداد در مواقع بحران در كنار سایر دستگاههایی كه وظیفه مستقیم این كار را دارند، اظهار كرد: به منظور تسریع در فرآیند بازتوانی و بازسازی ، كمیته امداد وارد شده است.

احمدی افزود: در زلزله آذربایجان شرقی تعامل خوبی با دستگاههای ذیربط صورت گرفته و این نهاد به عنوان همكار و یاور در كنار دستگاههای دیگر از جمله هلال احمر و سازمان مدیریت بحران فعالیت می‌ كند.

وی مشاركت مردم استانهای همجوار زنجان، آذربایجان غربی و تهران و اردبیل در كمك رسانی به زلزله زده های آذربایجان شرقی را قابل توجه دانست و اظهارامیدواری كرد: از طریق مشاركت مردم عملیات تغذیه و امداد رسانی زلزله زده ها به خوبی انجام شود.

احمدی اعلام كرد: هموطنان می‌توانند از طریق شماره حساب ۸۸۸۸بانك ملی شعبه كمیته امداد امام خمینی (ره) قابل واریز در تمامی شعب این بانك در سراسر كشور كمكهای خود را به زلزله زدگان آذربایجان شرقی اهدا كنند.


ادامه مطلب ...


اجلاس عدم تعهد در تهران و حضور هیات های عالی رتبه دیپلماتیک در تهران سیاست های تحمیلی را قطعا ناکام می کند و ایران را وارد یک دوره جدیدی از مبارزه با سیاست های استکباری می کند.

شکست«تحمیل» و «تحریم»با برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران

 تهران تا چند روز دیگر میزبان هیات های دیپلماتیک از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد است. جنبش عدم تعهد از زمان شکل گیری آن در اوج دوران دو قطبی در 1955 تا حال حاضر فراز و فرودهایی را طی کرده و با وجود فاصله گرفتن از اهداف اولیه بانیان و موسسان آن هنوز هم یکی از سازمان های مهم بین المللی است که گاها در برخی وقایع و تحولات جهانی نقش آفرینی داشته است. این جنبش مشخصا در خصوص پرونده هسته ای ایران موضعی منطقی و بر خلاف مواضع کشورهای غربی داشته است. برگزاری این اجلاس در ایران در شرایطی که کشورهای غربی تلاش خود برای انزوای جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش کرده اند واجد اهمیت بسیار است. در همین باره نظر دکتر الهام امین زاده استاد حقوق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هفتم را جویا شده ایم که در ادامه می خوانید.

خانم دکتر امین زاده چند دهه از تاسیس جنبش عدم تعهد می گذرد و این جنبش فراز و فرودهایی در این سالها داشته است. توضیح دهید که اهمیت این جنبش در تحولات فعلی جهان چیست؟ آیا جنبش عدم تعهد نقش آفرینی خاصی در فضای فعلی سیاسی جهان دارد؟

جنبش عدم تعهد به عنوان یک سازمان استراتژیک 120 عضو دارد و بعد از سازمان ملل بزرگترین گردهمایی کشورهای جهان است. اول به لحاظ تعداد کشورهای عضو دارای اهمیت است دوم به لحاظ اصولی که در همان ابتدای تاسیس در سال 1955 در کنفرانس باندونگ مطرح کرد. اصولی که منحصر به فرد است و ما آن را در سازمان ها یا نهضت های دیگر نمی بینییم. از جمله این اصول استقلال و عدم تعهد به بلوک های قدرت و عدم انعقاد پیمان های نظامی یا قراردادهای اتحاد با قدرتهای بزرگ است. این اصول در واقع یک روحیه استقلال و عدم وابستگی به بلوک های قدرت را به کشورهای عضو اعطا می کرد. قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوری ما در جهان دو بلوک داشتیم یکی بلوک شرق یا سوسیالیسم و یکی هم بلوک غرب یا کاپیتالیسم و کشورهای عضو این جنبش در میانه این دو سعی داشتند تا اسیر سیاست های استعماری و استکباری این دو بلوک قدرت نشوند.

شکل گیری جنبش عدم تعهد در فضای دو قطبی بوده است و حال سالهاست که نظام دوقطبی به آن معنا فروپاشیده است. بر همین اساس برخی معتقدند که جنبش عدم تعهد هم باید بازتعریف شود چرا که مبنای ماهوی تاسیس و تشکیل خود را از دست داده است؟

ممکن است شرایط جهان تغییراتی کرده باشد اما نقش و اهداف جنبش عدم تعهد همچنان چا برجاست و اتفاقا نقش این جنبش در شرایط فعلی جدی تر هم شده است. چرا که هر چند نظام دو قطبی فروپاشیده اما یک جانبه گرایی آمریکا وجود دارد و این کشور مدعی حکمرانی جهانی است. در برابر اهداف و سیاست هایی که این قدرت جهانی در نقاط مختلف جهان دنبال می کند، اهداف و مبانی هویت بخش جنبش عدم تعهد همچنان کاربرد دارد. نقش این جنبش حساس تر و جدی تر شده بخصوص برای کشورهایی که می خواهند مشی و راه و رسم عدم تعهد را دنبال کنند. با این حال نیاز است که این جنبش قوی تر عمل کند. مثلا ارتباط های بین کشورهای جنوب – جنوب و احقاق حق این کشورها از کشورهای شمال بیشتر شود.

شما بر اهمیت و نقش آفرینی جنبش عدم تعهد در شرایط جهانی جدید مصر هستید. با این وصف برگزاری اجلاس عدم تعهد ها در تهران و در شرایطی که تلاش های غربی ها برای اعمال فشار بیشتر به تهران شدت دارد، چه اهمیتی دارد؟

در شرایط فعلی که سازمان های بین الملل و کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه تلاش می کنند که سیاست های ایران را بایکوت کنند و برنامه ها و خواسته های نابحق خود را بر ایران تحمیل کنند. آنها همچنین تلاش دارند نشان دهند که جمهوری اسلامی منزوی شده است. این خیلی مهم است که هیات های دیپلماتیک از کشورهای مختلف در تهران حضور یابند. در حقیقت این گردهمایی به منزله شکستن سیاست های تحمیلی و تحریمی است. یعنی اجلاس عدم تعهد در تهران و حضور هیات های عالی رتبه دیپلماتیک در تهران سیاست های تحمیلی را قطعا ناکام می کند و ایران را وارد یک دوره جدیدی از مبارزه با سیاست های استکباری می کند.

معمولا حاشیه اجلاس های مهم منطقه ای و بین المللی فرصتی است برای رایزنی ها و گفتگوهای دو یا جند جانبه کشورها با یکدیگر. از این منظر ارزیابی شما از اجلاس مذکور چیست. آیا می توان در کنار اهمیت کلی اجلاس، از فرصت رایزنی های حاشیه ای هم به عنوان یک ابزار دیپلماتیک استفاده کرد؟

صدر در صد. این فرصت مناسبی است هم برای هیات هایی که به ایران می آیند و هم برای دستگاه دیپلماسی ما. دستگاه دیپلماسی ما باید از این فرصت بخوبی استفاده کند و در گفتگوهای دو یا چند جانبه به تبادل اطلاعات و تحلیل ها بپردازد. اما در مورد خود اجلاس باید در نظر داشت که ایران اگر بخواهد برای اهدافی که صرفا منافع شخصی است تلاش کند شاید خیلی موفق نباشد. طبیعی است که اهداف و منافع جمعی عدم تعهد در دستور کار باشد. یعنی استقلال،عدم تعهد، همیاری و همبستگی بین کشورها. در جلسات مختلف حاشیه اجلاس و چه در خود اجلاس باید این مسایل تبیین و تشریح شود تا بتوانیم به یک هنجار سازی جدید مبتنی بر دمکراسی در عرصه بین الملی نایل شویم.

به نظر شما کشورهای عضو جنبش عدم تعهد چنین ظرفیت و پتانسیل هایی را دارند که بخواهند در برابر یک جانبه گرایی موجود به یک هنجار سازی جدید مستقل از آن دست پیدا کنند؟

ظرفیت ها موجود است ولی ما باید با واقع گرایی به آن نگاه کنیم. واقع گرایی این است که صرفا نمی توانیم با اتکا به یک آرمانگرایی بدور از واقعیات کارمان را پیش ببریم. واقعیت این است که برخی کشورها برای بهره برداری از منابع خود به کشورهای پیشرفته نیاز دارند. بعضی با کمک های مالی کشورهای پیشرفته ارتزاق می کند. این واقعیت ها وجود دارد منتها نیاز کشورها در خیلی مواقع با خواست آنها شاید متفاوت باشد. اگر بشود این نیازها را از طریق هماهنگی های بین کشورهای عدم تعهد برطرف کرد قطعا به آن خواسته های اولیه جنبش عدم تعهد هم خواهیم رسید.



برای بسیاری از افراد ازدواج بهترین روز زندگی آنها است. یک خانواده آمریکایی ساکن آریزونا شیوه ای را انتخاب کرد که آن را هرچه فرخنده تر کند، پنج فرزند ارشد این خانواده همگی در یک روز ازدواج کرده و در واقع یک سوپر ازدواج برگزار کردند.
 
 
خانواده والدی یک خانواده پرتعداد است و مانند همه خانواده های پرجمعیت هشت فرزند آنها همه کارها را با یکدیگر انجام می دهند. پس چرا روز ازدواج شان در یک روز نباشد.
 
پنج فرزند ارشد خانواده والدی تصمیم گرفتند همگی در یک روز ازدواج کرده و هرچه زودتر آنچه را که با واژه “سوپر ازدواج” شناخته می شود ،تحقق ببخشند.                     
 
 
اگر والدی پدر این خانواده شادمان می گوید: اگر بچه هایم در یک روز ازدواج نمی کردند ، گزینه دیگر آنها به مراتب جذابیت کمتری داشت ، طبق روال ازدواج ها مراسم ازدواج اولی باشکوه و پر زرق و برق برگزار می شد اما وقتی نوبت پنجمی می شد دیگر مساله به موضوعی عادی تبدیل شده و زن و شوهر با ۳۰ دلار هدیه و دو عدد بلیت اتوبوس عازم ماه عسل می شدند.
 
داگ می افزاید: تصمیم به برگزاری ازدواج بچه ها در یک روز هنگامی اتخاذ شد که پسر بزرگم و یکی از دامادهای آینده هر یک نامه هایی را دریافت کردند که باید خود را برای آموزش نظامی معرفی کنند. با توجه به اینکه هیچ یک از آنها مایل نبودند مراسم ازدواج دیگری را از دست بدهند بنا براین منافع جمع را به منفعت فردی ترجیح دادند.
 
سرانجام در یک روز پنج مراسم ازدواج یکی پس از دیگری در یک محل برای پنج فرزند برگزار شد و فقط آنها ناگزیر شدند چهار بار لباس های خود را برای شرکت در مراسم عروسی برادران و خواهرانشان تعویض کنند و همگی در بهترین روز زندگی شان با هم شریک شوند. پس از صرف پنج کیک عروسی متفاوت عروس و داماد های جوان عازم ماه عسل شدند اما این بار مقصد آنها متفاوت بود.
 


پنج شنبه 26 / 5 / 1391برچسب:, :: 1:33 ::  نويسنده : paygah

 

نام کارخانه نام خودرو قیمت نمایندگی قیمت بازار
ایران خودرو پژو 206 تیپ2 161870000 210000000
ایران خودرو پژو 206 تیپ 5 182150000 245000000
ایران خودرو پژو 206 تیپ 6 208120000 305000000
ایران خودرو پژو 206 صندوق دار V20 145690000 200000000
ایران خودرو پژو 207 دنده اتوماتیک 227610000 310000000
ایران خودرو پژو 405 149220000 170000000
ایران خودرو پژو پارس سال 191420000 210000000
ایران خودرو تندر 90 مدل E2 175400000 193000000
ایران خودرو سمند ال ایکس 162670000 175000000
تویوتا پرادو 1280000000 1650000000
تویوتا کرولا 560000000 740000000
تویوتا یاریس هاچ‌بک 460000000 480000000
ساپپا تیبا 128580000 142000000
سایپا 111-SX 101420000 104500000
سایپا 131 -SX 99400000 95000000
سایپا 132-SX 100410000 106000000
سایپا تندر 90 مدل E2 175400000 200000000
سایپا تیانا 804100000 840000000
سایپا ماکسیما دنده اتوماتیک 588900000 645000000
سایپا مگان اتوماتیک 2000 سی‌سی 372100000 445000000
کیا اسپورتیج 744019000 920000000
کیا موهاوی 983479000 1070000000
مزدا مزدا 2 365000000 385000000
مزدا مزدا 3 540000000 650000000
هیوندایی I20 403000000 435000000
هیوندایی I30 501000000 540000000
هیوندایی آزرا گرانجور 900000000 1110000000
هیوندایی جنسیس 1108000000 1190000000
هیوندایی سوناتا 751500000 830000000

 


به گزارش روز چهارشنبه سرویس اقتصادی  جام نیوز، یادداشت نویس سایت دی نیوز نوشت: در حال نوشتن مقاله ای هستم با عنوان بازاریابی غیر اخلاقی  اما امروز با یک نمونه ی جدید آشنا شدم که طاقت نیاوردم تا زمان تکمیل شدن مقاله برای صحبت کردن درمورد آن صبر کنم.

 

پیام کوتاه می آید و تلویزیون هم تبلیغ می کند که با همراه اول 5 دقیقه صحبت کنید و هزینه بپردازید 55 دقیقه رایگان هدیه بگیرید ما هیچ کجا اشاره هم نمیکند که قتی شما عضو طرح شدید حتی چند ثانیه هم صحبت کنید 5 دقیقه کم می شود این یعنی دقیقا مصداق مدرن از  غش در معامله از نظر حقوق اسلامی و کلاه برداری به زبان خودمانی در میان تمام روشهایی که این مدت در روشهای بازاریابی غیر اخلاقی شناسایی کرده ام این نوع روش غیر اخلاقی آنهم توسط سازمانی با این حجم فعالیت و تراکنش مالی با این برند معروف و معتبر واقعا ویژه و نگران کننده بود

 



 شجره طیبه صالحین خاکریز معنوی دفاع در مقابل جنگ نرم دشمنان است 


سپاه نیوز: مسئول شجره طیبه صالحین سپاه سردشت: شجره طیبه صالحین ، خاکریز معنوی دفاع در مقابل جنگ نرم دشمنان است. 


به گزارش سپاه نیوز؛ مسئول شجره طیبه صالحین سپاه سردشت گفت: شجره طیبه صالحین، خاکریز معنوی دفاع در مقابل جنگ نرم دشمنان است که باید مخلصان در پشت این خاکریز معنوی در کمال بصیرت از باورهای اعتقادی،انیتی و ملی دفاع نمایند و اگر مردم هدف از ایجاد شجره طیبه را بشناسند با جان و دل همراهی می کنند.
حاج ماموستا خدر رحیمی ضمن اشاره به توطئه ها و تبلیغات وسیع دشمنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی بر لزوم مقابله با جنگ نرم دشمنان تاکید نمودند و ایشان افزود در جنگ نرم ، دشمنان با نقابهای متفاوت و روباه صفت وارد می شوند لذا ما باید با فعالیت در شجره طیبه صالحین تمامی این توطئه ها و نقشه های دشمنان را بشناسانیم و مقبله کنیم.
وی همچنین به زمینه های فعالیت حلقه های صالحین اشاره نمود وگفت شجره طیبه صالحین در زمینه های معرفتی، تربیتی، بصیرتی و مهارتی فعالیت می نماید.



 

ستارخان هنوز یک پایش زیر آوار است

خبرگزاری فارس: ستارخان هنوز یک پایش زیر آوار است...

خبرگزاری فارس: در پی زلزله اخیر آذربایجان شرقی، "علیرضا قزوه" شاعر بلندآوازه کشورمان یک شعر بلند با عنوان «این از خواص زلزله الارض است...» در قالب سپید سرود.

سه دانگ از صدای عاشیق ها

هنوز در زیر آوار است

و شمس تبریزی

آمده است به فعلگی و معلمی قرآن

جایی در حوالی اهر

و شیخ محمود

دارد از زیر همین آوار

مثنوی و قرآن بیرون می آورد و می خواند:

"همه عالم به نور اوست پیدا ..."

ستارخان هنوز یک پایش در زیر آوار است

فریاد می زند که از سفارتخانه های اجنبی

کمک قبول نباید کرد

حالا با شمس در محله ی سلّه بافان می چرخم

با ناصرخسرو به خانه ی قطران می روم

آن روز هم که زلزله آمد

چهل هزار تن مردند

همیشه خاصیت زلزله همین است

که روح ها را

به هم می ریزد

کمال را از خجند می برد به سرخاب و

باکری را از مجنون می کشاند به آسمان ارومیه

و مرا از این گوشه ی جهان می برد

به کوچه ی دلتنگی آقامحمدحسین بهجت تبریزی...

یکی دست شهریار را بگیرد

که بیرون زده ست این وقت شب

با زیرشلواری و همان کلاه پوستی

در محله ی پدری

دنبال حبیب و رفقایش می گردد...

تاریخ می گوید این زلزله

پس زلزله هایی ست

که پیشتر آمده بود

و این از خواص زلزله الارض است

که گاه تکه ای از بسطام را می برد به بم

و کوه حیدربابا را

این وقت شب

آورده است به رختخواب ابری من

در دهلی نو

و من از او مدام

سراغ ساز "عاشیق عیمران" را می گیرم



 اطلاعیه آزمون کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه جامع امام حسین (ع)

دانشگاه جامع امام حسین (ع) جهت پذیرش دانشجوی داخلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در سال تحصیلی 92-91 اقدام به برگزاری آزمون در مهر ماه سال جاری نموده است.

به گزارش پایگاه داوطلبان جهت آگاهی از عناوین رشته‌ها، مواد امتحانی، شرایط و نحوه ثبت‌نام و زمان برگزاری آزمون، به معاونت نیروی انسانی یا معاونت تربیت و آموزش رده خدمتی خود مراجعه نمایند.


همچنین دفترچه راهنمای آزمون در سایت پاسدار به آدرس www.pasdar.org و نیز پایگاه اینترنتی دانشگاه به آدرس www.ihu.ac.ir قابل مشاهده می‌باشد.



پنج شنبه 26 / 5 / 1391برچسب:سوروس,رسما,سهامدار,فیس‌بوک,شد, :: 1:7 ::  نويسنده : paygah

جورج سوروس» که پدر انقلاب‌های رنگی به شمار می‌رود، در گزارش مالی سه ماهه خود، رسما اعلام کرد بیش از 10 میلیون دلار در شبکه اجتماعی فیس‌بوک سرمایه‌گذاری کرده است.

خبرگزاری فارس: سوروس رسما سهامدار فیس‌بوک شد

جورج سوروس" سرمایه‌گذار مشهور و کسی که به عنوان پدر انقلاب‌های مخملی جهان شناخته می‌شود، امروز از سرمایه‌گذاری کلان خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک خبر داد.

گزارش مالی سه ماهه مدیریت بنیاد سوروس که برای مراجع نظارت مالی ارسال شده، نشان می‌دهد که جورج سوروس در این سه ماهه، 341هزار سهم فیس بوک را به ارزش 10.6 میلیون دلار خریداری کرده است.

این خرید در حالی انجام شده که اکثر سهامداران فیس‌بوک به دلیل ضرر 50درصدی که این سهام داشته، اقدام به فروش سهام خود کرده‌اند و به نحوی سوروس به کمک فیس‌بوک شتافته است.

سوروس 82 ساله که این هفته برای سومین بار ازدواج می‌کند، علاوه بر سهام فیس‌بوک 4.8 میلیون سهم از مجموعه فروشگاهی «وال‌مارت» را نیز به ارزش 350 میلیون دلار خریداری کرده است.

سوروس یکی از سرمایه‌داران بزرگ آمریکایی است که خود را پیرو فیلسوف مشهور «کارل پوپر» می‌داند. غالباً از وی بعنوان «سرمایه‌دار بزرگ آمریکایی و یکی از معماران اصلی انقلاب مخملین» نام برده می‌شود. وی ادعا می‌کند که هدف نهایی‌اش تشکیل ائتلاف جوامع باز است و در این مسیر سرکایه‌گذاری کلانی در مسیر براندازی نظام کشورهای مختلف و جایگزین کردن سیستم مورد نظر خود انجام داده است.



 پس از حاشیه‌های مربوط به اکران فیلم‌ها که از سوی شورای صنفی نمایش به وجود آمد، سازمان سینمایی سوره در بیانیه‌ای مواضع خود را نسبت به شرایط اکران، عنوان و بر حق قانونی خود در اکران فیلم‌های طرف قرارداد تأکید کرد.

 

 

 

 به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، سازمان توسعه سینمایی سوره در یادداشتی مواضع خود را نسبت به شرایط اکران عنوان کرد: سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری به دلیل توافقی که با وزیر ارشاد دکتر سید محمد حسینی مبنی بر خودداری از اظهارنظرهای رسانه‌ای داشته، در روزهای اخیر درباره مسائل اکران، حاشیه‌های آن و عملکرد غیرقانونی شورای صنفی نمایش واکنش و موضع‌گیری نداشت، اما نامه جمعی از صاحبان فیلم‌های اکران عید فطر و درخواست آنها برای پایان دادن به مسائل و اختلاف‌های موجود ارائه توضیحاتی را ضروری می‌سازد.

شرایط موجود سینمای ایران به گونه‌ای است که در این آشفته‌بازار حقوق صاحبان فیلم، مخاطبان سینما و دلسوزان این هنر - صنعت نادیده گرفته می‌شود، سازمان سینمایی و زیر مجموعه‌های آن از جمله شورای صنفی نمایش، در برخوردی غیرقانونی و غیراخلاقی صاحبان فیلم‌ها را تحت فشار قرار داده، با استفاده از امکانات مالی و دولتی آنها را وادار به پذیرفتن خواسته‌هایشان می‌سازند.

سازمان سینمایی سوره علاقمند به اکران بی قید و شرط فیلم‌های سینمایی «کلاه قرمزی و بچه ننه»، «ضد گلوله» و «بی‌خداحافظی» در سینما آزادی، استقلال و زیرمجموعه‌های این دو سینما در تهران و شهرستان‌هاست.

همانند سال‌های گذشته این سازمان طبق مقررات به تعهداتی که در قبال فیلم‌ها، تهیه‌کننده‌ها و پخش کننده‌ها دارد پایبند است و استفاده از ظرفیت‎های سینماهای حوزه هنری برای رونق دادن به مجموعه سینمای ایران را از وظایف خود می‌داند. اما شورای صنفی مصر است تا حقوق مسلم این سازمان و خواسته صاحبان فیلم‌ها را زیر پا بگذارد.

ناگوار است که در نظام جمهوری اسلامی و در فضای فرهنگی شرایط به گونه‌ای رقم خورده که نهادی که از ارزش‌ها و پاسداری از اخلاق، معنویت و نهاد خانواده صحبت می‌کند، مورد تمسخر قرار گرفته تا از آرمان‌هایش عقب‌نشینی کند. امکانات دولتی برای ایجاد فضایی صرف می‌شود که حاصلی جز تهمت‌زنی و رواج بی‌اخلاقی ندارد. شرایط به گونه‌ای پیش رفته که اختیارات و امکانات دولتی برای فسخ قرارداد صاحبان فیلم با سینماهای حوزه هنری هزینه می‌شود و کمک مالی به این سینماگران در صورتی تعلق می‌گیرد که همسو با اهداف سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش حرکت کنند. حواله نمایش فیلم به سینما آزادی داده نمی‌شود و حتی فیلم‌های ارزشی در این جدال آسیب می‌بینند.

امروز بیت المال و بودجه دولتی برای رویارویی با یکی از نهادهای دیرپای فرهنگی - انقلابی صرف می‌شود که تنها خواسته‌اش صیانت از سینمای ارزشی و بنیان مقدس خانواده است.

در این فضاست که شورایی که وظیفه‌اش سامان دادن به وضعیت اکران فیلم‌ها و برنامه ریزی برای رونق سینماها و جذب مخاطب است، عرصه‌ای برای تنگ‌نظری و اعمال فشار بر بدنه سینمای ایران شده و هر روز این وضعیت پیچیده‌تر می‌شود. سازمان سینمایی سوره همچنان بر حفظ اهداف و آرمان‌های خود اصرار دارد و هدف خود را حفظ سینمای سالم، ارزشمند و اخلاق‌مدار می‌داند، اگرچه زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد پا را از محدوده قانون فراتر می‌گذارند و سینمای ایران را رو به تعطیلی می‌برند، اما بر عهده همه نهادها و سازمان های فرهنگی و هنری است که در مقابل این بی‌قانونی واکنش نشان داده و مانع پایمال شدن حقوق معنوی و مالی صاحبان فیلم شوند.

به گزارش فارس، پس از اعلام عدم اکران فیلم‌های مسئله‌دار در سینماهای متعلق به حوزه هنری توسط ریاست حوزه هنری، شورای صنفی نمایش دست به لجبازی زد و سینما آزادی را از سرگروهی سینمایی محروم کرد. همچنین شورای صنفی نمایش سعی دارد فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» که با سینما استقلال قرارداد اکران دارد را به گروه قدس بسپارد.



 رئیس ستاد استهلال استان تهران

رئیس ستاد استهلال استان تهران از اعزام هشت گروه رصدی برای رؤیت هلال ماه شوال خبر داد و فت: احتمال اینکه امسال ماه رمضان کامل باشد و روز دوشنبه عید اعلام شود، وجود دارد.

 

 

حجت‌الاسلام والمسملین محمد تقدیری، رئیس ستاد استهلال استان تهران در گفت‌وگو با فارس در خصوص رؤیت هلال ماه شوال اظهار داشت:‌ با توجه به فرارسیدن روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، منجمان و کارشناسان نجومی نیز با محاسبات خویش، نظریاتی را درباره رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال ارائه می‌دهند.

وی افزود: در شامگاه شنبه بیست و نهم ماه مبارک رمضان، هلال ماه با چشم غیر مسلح در برخی نواحی‌ مانند جنوب آفریقا، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی قابل رؤیت است و به اجماع تمام فقها در این مناطق، رمضان 29 روزه است و یک‌شنبه اول شوال خواهد بود.

*فتوای حاکم شرع بر سایر فقها ارجح است

رئیس مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) اظهار داشت: در ایران، عراق، عربستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، شبه‌قاره هند، افغانستان، مصر، لیبی، مراکش و مناطق استرالیا و آمریکای شمالی، هلال ماه شوال با چشم مسلح و غیر مسلح در «شامگاه» بیست و نهم رمضان میسر نخواهد بود و فقط در «روز» و با تلسکوپ‌های قوی و توسط رصدگران ماهر امکان‌پذیر وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به اختلاف نظر مراجع درباره رؤیت پذیری هلال گفت: برخی مراجع معتقدند رؤیت هلال، فقط بعد از غروب آفتاب آن روز معتبر است در حالی که مقام معظم رهبری رؤیت هلال ماه شوال را در طی روز و قبل از غروب آفتاب نیز مورد تأیید می‌دانند و صد البته که فتوای حاکم شرع بر سایر فقها ارجح است.

وی ادامه داد: امکان رؤیت هلال ماه شوال در «روز» شنبه با تلسکوپ‌های قوی توسط رصدگران ماهر وجود دارد لذا اگر این موضوع ثابت شود، براساس فتوا و نظر مقام معظم رهبری، احتمال 29 روزه بودن ماه مبارک رمضان صحیح است.

وی تصریح کرد: دسته دیگری از مراجع که رؤیت هلال را فقط «پس از غروب آفتاب» معتبر می‌دانند چون در آن زمان امکان رؤیت با چشم مسلح و غیر مسلح در غروب آفتاب در مناطقی مانند ایران، عربستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و ... میسر نیست و بنابراین از نظر آنان ماه رمضان به احتمال فراوان سی روزه خواهد بود و روز دوشنبه اول شوال و عید فطر است.

تقدیری با اشاره به فتوای دسته سوم از مراجع برای اثبات آخر ماه مبارک رمضان و روز عید سعید فطر گفت: هلال ماه شوال در روز بیست و نهم رمضان در جنوب آفریقا با چشم غیرمسلح قابل رویت است از این رو برخی فقها بر این باورند که هر جایی که ما در شب با آنها مشترک هستیم مانند جنوب آفریقا و آمریکای مرکزی، پس وقتی رؤیت هلال در این مناطق امکان‌پذیر باشد برای ما هم اطمینان‌آور خواهد بود و بر این اساس احتمال اینکه یکشنبه عید باشد و ماه مبارک رمضان 29 روز باشد را صحیح می‌دانند.

* اعزام 8 گروه رصدی برای رؤیت هلال ماه شوال

رئیس ستاد استهلال استان تهران درباره اقدامات این ستاد برای رویت هلال ماه شوال گفت: ستاد استهلال استان تهران هشت گروه را برای رؤیت هلال ماه شوال معرفی کرده است که سه گروه از آنها در نقاط خاصی که هیئت علمی دفتر ستاد استهلال مقام معظم رهبری تعیین خواهد کرد، مستقر خواهند شد و مابقی نیز در نقاط دیگر مانند برج میلاد، دماوند، ورامین، کرج و ماهدشت کرج‌ و هشتگرد می‌روند.

وی با بیان اینکه تکثّر گروه‌ها نیز در جای خود، مفید است، افزود: تکثیر گروه‌ها و جست‌وجوی بیشتر به احتمالات دقیق‌تر ما کمک خواهد کرد و از این رو گروه‌های برجسته و ماهرتر را به نقاط احتمال‌پذیرتر فرستاده می‌شوند.



ارسال به دوستان

برگزاری جلسه مشترک فرماندهان حوزه های بسیج ادارات شهرستانهای استان تهران
 

جلسه مشترک فرماندهان حوزه های بسیج ادارات شهرستانهای استان تهران روز شنبه 30 اردیبهشت ماه با میزبانی بسیج ادارات ناحیه مقاومت بسیج سپاه ورامین برگزار شد.
 
 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سپاه حضرت سیدالشهداء(ع) استان تهران جلسه مشترک فرماندهان حوزه های بسیج ادارات شهرستانهای استان تهران روز شنبه 30 اردیبهشت ماه با میزبانی بسیج ادارات ناحیه مقاومت بسیج سپاه ورامین برگزار شد در این جلسه سرهنگ جهانبین مسئول سازمان بسیج کارمندان سپاه حضرت سیدالشهداء(ع) استان تهران به توجیه برنامه های سال 91 بسیج ادارات پرداخت و مهندس منصوری فرماندار ورامین نیز در سخنانی به ماموریتهای بسیج در سطح ادارات و توانمندی و ظرفیت های ادارات اشاره کرد.

 



همايش رزمي فرهنگي خواهران بسيجي شاهرود برگزار شد.

  همايش رزمي فرهنگي دختران فجرآفرين پايگاه بنت الهدي شهر مجن حوزه مقاومت بسيج خواهران ريحانه الرسول شاهرود برگزار شد.
زينب عجم اکرامي مسئول روابط عمومي حوزه ريحانه الرسول هدف از برگزاري اين دوره از مسابقات به صورت همايش را گردهمايي رزمي کاران خواهر بسيجي و بالابردن روحيه نشاط و آمادگي جسماني آنان عنوان کرد و افزود: اين همايش يکروزه در باشگاه ورزشي خواهران شهر مجن برگزار شد.
وي با اشاره به نتايج بدست آمده در اين مسابقات گفت: در پايان رقابت هاي رشته کاراته سميه عبداللهي و صديقه اسماعيلي عنوان هاي برتر رده هاي سني نوجوانان و جوانان را کسب کردند.
عجم اکرامي با اشاره به برترين هاي رشته دفاع شخصي گفت: در رشته دفاع شخصي محبوبه حاج حسيني و زهرا خورياني عناوين برتر رده هاي سني نوجوانان و جوانان را کسب نمودند.
وي در پايان گفت: در رشته هاي پرش از مانع و نانچيکو با توجه به نظر هيئت داوران کسي شايسته عنوان قهرماني نشد.
گفتني است اين همايش از سري مسابقات کسب آمادگي خواهران بسيجي بود که براي شرکت در مسابقات ناحيه اي بسيج خواهران سپاه ناحيه شاهرود انجام گرفت.
در اين همايش که بيش از يکصد نفر از خواهران بسيجي رزمي کار شرکت داشتند، بسيجيان در رشته هاي رزمي ورزشي کاراته، پرش از موانع، نانچيکو و دفاع شخصي با هم به رقابت پرداختند.



خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از زنان رزمی کار " نینجا " در ایران می نویسد 3 هزار زن آموزش دیده " نینجا کار " آماده دفاع از کشورشان در صورت هر گونه حمله احتمالی نظامی هستند. 

 


به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز با اشاره به تاسیس یک مرکز ویژه برای آموزش ورزش های رزمی نینجا به زنان ایران در 23 سال پیش در کرج می نویسد: برخی از این زنان با آموزش های خاص این ورزش سنتی ژاپنی همانند برخی فیلم های پر بیننده هالیوود قادرند از دیوار راست بالا بروند. 


اکبر فرجی موسس این مرکز آموزش فنون رزمی نینجا به زنان می گوید : " آنچه برای من به عنوان یک مربی و یک ایرانی مهم است این است که با دادن آموزش ها و تمرین های لازم به بالا بردن قدرت و توانایی زنان کمک کنم. لازم است ما هر چه در توان داریم برای حفاظت از کشورمان انجام دهیم ." 


رویترز در ادامه می نویسد : "با تهدید های اسراییل برای حمله به ایران این زنان رزمی کار می گویند که آماده اند در صورت وقوع هر گونه جنگ احتمالی از کشوراسلامی شان در برابر تهاجم خارجی دفاع کنند." 

رویترز می افزاید که این 3 هزار زن و دختر که از سنین 5 تا 56 سال را شامل می شوند آماده دفاع از کشورشان هستند. 

 

 

 

 

 

 

 

در ادامه مطلب(دختران نینجای ایرانی از رویترز شکایت کردند

 



ادامه مطلب ...


 

 بسيج يك فرهنگ است. لازم نيست حتماً عضو يك سازمان بوده باشي و كارت شناسايي داشته باشي تا تو را بسيجي بنامند. هركس كه داراي اين فرهنگ باشد بسيجي است گرچه لازم است براي سازماندهي و ساماندهي فعاليت ها و پرورش استعدادها سازمان بسيج وجود داشته باشد.

بسيجي يك نگرش خاص دارد. اين نگرش خاص باعث مي شود وقتي به كشورش حمله شود با پايمردي و استقامت نه تنها ايستادگي را به نمايش بگذارد بلكه ديگران را نيز به استقامت و پايداري دعوت مي كند.

اين يكي از نگرش هاي بسيجي است. نگرش بسيجي تنها در هجوم فيزيكي و دفاع از مرزهاي كشور خلاصه نمي شود. نگرش بسيجي فراتر از يك مرز خاص است. در جان ريشه دوانيده و در آزادي و اسارت، در جنگ و صلح به نمايش گذاشته مي شود.

نگرش بسيجي، نگرش خاصي است كه از روح مايه گرفته و به نمايش در مي آيد. عرصه دفاع مقدس پر است از اين نمايش ها از همان ساعات اول، از همان روزهاي اول، از همان... .

تبيان زنجان

«وقتي سوسنگرد در محاصره قرار گرفت و عراقي ها شهر را زير آتش گرفتند ما شهر را ترك كرديم و به طرف هويزه رفتيم. در هويزه صبح كه شد زن ها در خيابان جمع شدند و به مردها گفتند: چرا نشسته ايد تا كفر وارد شهر شما شود و شهر را بگيرد و بر زن و مرد شما حكومت كند. چرا نمي جنگيد؟ عراقي ها به خانه بخشدار حمله كرده بودند و يك نظامي را سخت زده بودند.

بچه ها نيز شروع كردند به شعار مرگ بر صدام و مرگ بر امريكا دادن.

مردها با تحريك زن ها از جا بلند شدند اسلحه ها را درآوردند خشاب ها را پر كردند و جمعيت شان مدام در حال زياد شدن بود.

زن ها شروع به دست زدن و تشويق مردان كردند. مردها فرياد مي زدند اي اسلام تو را زنده مي كنيم. اي امام از تو دست برنمي داريم.

و به صورت پرش مانند مي پريدند و احساس خود را نمايان مي كردند. هر كس هر چه داشت برداشت و راه افتاد. زن ها پشت سر مردها فرياد مي زدند: خائنين را بايد بيرون كنيد.

خائنيني كه به عراقي ها كمك مي كردند با ديدن اين صحنه خود را به رودخانه انداختند تا فرار كنند. مردم تعدادي از آنها را دستگير كردند و با چوب و چماق هرچه داشتند به جان آنها افتادند. زناني كه از كشته شدن يك مرغ ناراحت مي شدند چنان آنها را زدند كه خون از سر و صورت شان راه افتاد.»

بسيجي با نياز زمان تصميم مي گيرد، تصميمي آگاهانه، از روي عقل، او احساس را به مدد مي گيرد تا با باز كردن ميداني تازه در زندگي، كار فكري، تلاش عملي مجاهدت، استقبال از خطر، همت بلند و ... صحنه اي تازه را پديد آورد.

ورود به اين صحنه ها و ميدان ها فكري تازه نمي طلبد. بلكه فكري است كه در اعماق جان ريشه دوانيده است.

اين فكر بسيجي را وا مي دارد تا در هر عرصه اي كه امكان ظهور و بسط دارد وارد ميدان شود. يكي از اين ميادين ظهور بسيجي ها عرصه دفاع مقدس و در كسوت رزمندگي بود.

رزمنده اي اسلحه در دست، فانوسقه به كمر و كلاه بر سر، در عين حال با پوشش اسلامي، فكري الهي و ... اين سيما، سيماي زناني است كه در روزهاي اول جنگ بسيار ديده مي شدند. زنان خرمشهر، اهواز و آبادان اسلحه در دست پيش مي رفتند. بسياري از آنها دل از خانواده بريدند. خانواده را راهي شهرهاي امن كردند و خود ماندند.

يكي از رزمندگان اسلام صحنه اي از اين حضور را اينگونه ترسيم مي كند:

«يكي از زنان شجاع به عنوان ديده بان به طرف «بهمن شير» رفته بود، با اطلاعات مؤثر و مفيدي كه از موقعيت دشمن مي داد، در موفقيت عمليات نقش تعيين كننده اي را ايفا كرد. او دختر شهيد بزرگوار « نواب صفوي» بود.»

اين خواهر رزمنده انسان را بي اختيار به ياد فداكاري زنان مجاهد صدر اسلام مي انداخت، زناني چون زينب، سميّه، نسيبه، ... در آخرين ديدار او را در حالي ديدم كه پيكر پاك شهيدي را با خود حمل مي كرد. معلوم شد از يك عمليات موفق چريكي باز مي گردد.»

البته پيش از آن نيز در مبارزه با ضد انقلاب داخلي كه از حمايت استكبار جهاني برخوردار بودند. حمايت از رزمندگان انقلابي در دستور كار بسيجي ها قرار داشت.

خواهر «مريم كاتبي» كه آن روزها در كردستان حضور داشت چنين مي گويد:

«روزي برادر «محمد بروجردي» مأموريت جديدي را به دسته كوچك ما محول كرد. قضيه از اين قرار بود كه منافقين براي رد و بدل كردن نقشه هاي امنيتي خودشان هميشه از خانم ها استفاده مي كردند. (آنها مي دانستند كه امكان بازديد بدني خانم ها از طرف برادران سپاهي غيرممكن است) بنابراين مأموريت ما اين بود كه تمام عابرهاي زن را بگرديم و اگر اسلحه و نقشه اي پيدا كرديم ضبط كرده و به برادران تحويل دهيم. كار طاقت فرسايي بود. از نيمه شب تا نزديك طلوع آفتاب و از آن موقع تا حوالي شامگاه، حدود پنج ساعت در سرمايه گزنده منطقه غرب، پاس دادن شوخي نيست.

يادم نمي رود كه پوست دست چهار نفر از خواهران ما در موقع باز كردن درب كمپ در اثر سرما كنده شده بود.»

از ديگر عرصه هاي ورود زنان بسيجي، ميدان درماني بود. دخترهاي آبادان و خرمشهر، اهواز و كرمانشاه، ايلام و ... بدون آنكه حتي دوره اي ديده باشند به امداد، درمانگران آمدند.

در طي كار و در حين فعاليت، ياد گرفتند كه چگونه رگ پيدا كنند، تزريقات انجام دهند و البته همواره در همه حال گوش به زنگ باشند.

هر جا كه كاري مي شد انجام شود و نيرو نبود، بسيجي وارد ميدان مي شد. براي او فرقي نداشت در كسوت دكتر باشد و كار خدمتگزار را انجام دهد چنان كه انجام مي داد:

«عمليات شروع شده بود و بدون وقفه مجروح و زخمي منتقل مي شد به طوري كه كف سالن مملو از خون بود و حتي كسي فرصت تميز كردن محيط را نداشت آلودگي سالن امكان آسيب ديدگي و عفونت مجروحين را افزايش مي داد و از طرفي انتقال، مجروحين را دچار اشكال مي كرد. در همين حال ديدم يكي از خانم هاي دكتر كه متخصص بود بدون هيچ كبر و غروري جارويي را به دست گرفتند و مشغول پاك كردن لكه هاي خون شدند.»

براي زن بسيجي فرقي نداشت كه چه انجام دهد. مهم اداي تكليف بود و انجام وظيفه:

«روزهاي اول جنگ، با گروهي از خواهران در يكي از پادگان هاي اطراف خرمشهر؛ مسئول حفاظت و مراقبت از مهمات و مسلح كردن مردم بوديم. اسم مي نوشتيم و اسلحه مي داديم و گاهي وقت ها كه احتياج بود به كمك برادران مي شتافتيم.»

بيشترين حجم فعاليت زنان بسيجي در عرصه دفاع مقدس را فعاليت در كادر درمان تشكيل مي داد. اين فعاليت بخاطر عدم آموزش اوليه، ابتدا در فعاليت هاي عمومي خلاصه مي شد اما كم كم خواهران با عشق و علاقه آن را دنبال كردند، به قسمي كه در بسياري از صحنه هاي رزم، همپاي مردان حضور داشتند. خواهر شمسي سبحاني در اين رابطه مي گويد:

«شهرهاي كردستان، يكپارچه زير آتش بود. هواپيماهاي دشمن فرودگاه سنندج را مدام بمباران مي كردند. ما در محوطه فرودگاه يك واحد بهداري برپا كرده بوديم و در آنجا مجروحين را مداوا مي كرديم. به ما اطلاع دادند كه در يكي از پاسگاه هاي بين راه درگيري شده و تعدادي از رزمندگان زخمي شده اند ... وقتي به محل حادثه رسيديم. كومله ها در حال بالا رفتن از كوه بودند. آنها تعدادي از مجروحين ما را هم با خود بردند. ردپاي آنها را دنبال كرديم و از ارتفاع بالا رفتيم. نزديك آنها كه رسيديم شروع به تيراندازي كردند. كاري از پيش نبردند. در نهايت مجروحين را برجا گذاشتند و فرار كردند. من زودتر از همه به بالين مجروحين رسيدم. زخم هاي عميقي داشتند. آنها را به سختي از كوه پايين آورديم و بلافاصله به «بيمارستان اللّه اكبر» سنندج آنها را منتقل كردم.

روي يكي از آنها يازده بار عمل جراحي انجام شد و در نهايت در بيمارستان تهران به شهادت رسيد.»

البته تنها دختران و زنان آن ديار نبودند كه فعاليت درمان را شروع كردند. با آغاز جنگ هركس در توان خود آماده فعاليت مي شد. اين فعاليت ابتدا مردمي و خودجوش بعد و بعدها با وارد شدن و فعال شدن وزارت بهداشت شكل رسمي به خود گرفت.

«يك هفته بود كه جنگ شروع شده بود. آن روزها من مسئوليتي در حفاظت نماز جمعه تهران به عهده داشتم و يكي از پاهايم در اثر اصابت سنگ توسط منافقين در نماز جمعه شكسته بود و در گچ بود. با اين حال شور و شوق عجيبي براي رفتن به جبهه داشتم. يك شب بعد از نماز، حال راز و نيازي پيدا كردم. همان شب نذر كردم در صورتي كه به جبهه اعزام شوم، مدتي را كه در آنجا هستم، روزه بگيرم!

صبح فردا حكم اعزامم به جبهه قطعي و امضاء شد. آن روز حدود 300 نفر از خواهران بسيجي كه دوره امدادگري و كمك هاي اوليه را گذرانده بودند، در بيمارستان فيروزآبادي گردهم آمده بودند. همانجا من به عنوان سرپرست خواهران انتخاب شدم و طولي نكشيد كه به خرمشهر اعزام شديم.»

ورود خواهران به اين عرصه از رزم تنها امدادگري و انجام امور درماني بود. با توجه به شرايط ايثارگري هايي خاص را مي طلبيد كه همچنان ديگر عرصه ها زنان موفق و پيروز وارد ميدان شدند تا خوي بسيجي را به نمايش بگذارند.

«يك روز خواهري را براي عمل آوردند كه دستش سفيد سفيد شده بود، حالت غش و بيهوشي داشت و از ضعف مفرطي رنج مي برد. ما بلافاصله به مداوايش مشغول شديم. بعداً كه قدري حالش بهتر شد و از وضعيتش پرس وجو كرديم، فهميديم كه اين خواهر، اهل شمال است. چندي پيش كه عمليات شروع شده، نيمه شب به منطقه رسيده و اظهار داشته مي خواهم در يك مركز درماني كنار پرستاران كار كنم. او به مدت 72 ساعت بدون آنكه هيچ چيزي بخورد، در اطاق عمل پنس ها را مي شسته و دسته بندي مي كرده است. از بس كه دستش داخل آب بوده و خون به دستش نرسيده، دست او كاملاً سفيده شده بود.»

در شرايط جنگي، بسيجي هر فعاليتي را وظيفه مي داند. اين وظيفه بر دوش اوست. شايد به اعتباري واجب كفايي باشد. انجام وظيفه، اداي تكليف براي خدا و به راه خدا.

«جنگ كه آغاز شد «مرضيه» برخلاف انتظار از اهواز بيرون نرفت، مي گفت: اگر من بروم و ديگران هم بروند چه كسي مي خواهد در شهر بماند و مقاومت كند؟ او با فراخواني جمع كثيري از خواهران ايثارگر، مجمع بزرگ خواهران حزب اللهي را تشكيل داد و همين ها بودند كه در سال هاي اول جنگ سنگ بناي «زينبيه» اهواز را محكم كردند.

يك هفته قبل از آغاز سال 1360 خبر آوردند كه «مرضيه» در حالي كه مشغول تلاوت قرآن بود براثر اصابت موشك به منزل شان همراه با برادرش - حميدرضا - به شهادت رسيد. بچه ها همان روز تمثال خواهر شهيد «مرضيه كلانتري» را بر سر ستاد «زينبيه» بالا بردند.»

ماندن و جنگيدن حتي با حضور خود در ميدان و عقب نشيني نكردن براي بسيجي نيز فعاليتي جديد است. فعاليتي كه از تفكر بسيجي ريشه گرفته است. تفكري كه مايه از اسلام دارد. فرقي ندارد بسيجي تحصيل كرده اي با فرهنگ باشد يا بيسوادي بدون دانستن حروف الفبا، مهم آن است كه فكر بسيجي را عملي سازد.

زنده ياد «زهرا محمودي» معروف به مادر جبهه مي گويد:

«هنگامي كه جنگ شروع شد با خود گفتم از


شنبه 24 / 5 / 1391برچسب:زندگی,نامه,دکتر,طیبه,صفایی, :: 7:16 ::  نويسنده : paygah

 طيبه صفايي در سال 1339 هجري شمسي در شهرستان اروميه در خانواده اي كارمند و متوسط متولد شد . بخشي از سالهاي كودكي و نوجواني را با تبعيد پدرش به دليل عدم همكاري با رژيم طاغوت در شهر بانه و سقز (استان كردستان) در جوار علماي تبعيدي بزرگ كشور سپري كرد.

 در سال 1356 ديپلم خود را در رشته رياضي فيزيك اخذ نموده و در رشته رياضي در دانشگاه پذيرفته شد . پس از پيروزي انقلاب اسلامي به فعاليت در حزب جمهوري اسلامي و همكاري با كانون ها و دفاتر فرهنگي و  تبليغاتي مساجد و انجمن هاي اسلامي و تدريس در كلاسهاي عقيدتي و سياسي پرداخت . وي در سال 1360 ازدواج كرد و در دوران دفاع مقدس ، مسئوليت واحد خواهران بسيج مستضعفين استان آذربايجان غربي را بر عهده گرفت و با اقدام به ساماندهي تشكل هاي خواهران، فعاليتهاي پشتيباني بانوان در مناطق جنگي را مديريت كرد . از سال 1370 به سازمان آموزش و پرورش تهران منتقل شد و به فعاليتهاي آموزشي در زمينه علوم تربيتي اقدام نموده و در كنار مسئوليتهاي خانواده ، تحصيلات عاليه خود را تا درجه دكتري تخصصي در رشته مديريت آموزشي ادامه داد و به عنوان استاديار دانشگاه در دوره هاي مختلف كارشناسي و كارشناسي ارشد به تدريس پرداخت . وي مسئوليتهاي اجرايي مختلفي را در شوراهاي پژوهشي و تحقيقاتي ، سردبيري مجلات علمي – پژوهشي و ... به عهده داشته و به عنوان مشاور برنامه ريزي رئيس مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري در دولت نهم ، مجري تدوين سند فرابخشي توسعه امور زنان و خانواده بوده است .


همسر ايشان داراي دكتري تخصصي مديريت صنعتي مي باشد و داراي دو فرزند پسر هستند كه فرزند اول كارشناس ارشد معارف اسلامي و حقوق دانشگاه امام صادق (ع) و فرزند دوم كارشناس ارشد مهندسي مكانيك دانشگاه علم و صنعت هستند كه هر دو دانشجوي دكتري تخصصي مي باشند .

در سال 1387 ، دكتر طيبه صفايي با كسب رأی اعتماد مردم شريف تهران ، ري ، شميرانات و اسلامشهر به مجلس هشتم راه يافت و با توجه به زمينه تخصصي وي ، به عضويت كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس درآمد و در طول چهارسال ، رياست فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي  و تعدادی از فراکسیونهای مؤثر مجلس را نيز برعهده دارد .

تحصيلات
كارشناسي ارشد : مديريت آموزشي ، دانشگاه الزهرا (س) 
دكتري تخصصي : مديريت آموزشي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي
عناوين فعاليتهاي اجرايي ، آموزشي  و پژوهشي
مسئول بسيج خواهران سپاه استان آذربايجانغربي در دوران دفاع مقدس .
دبير ، معاون و مدرس مراكز تربيت معلم شهر تهران .
عضو ستاد اجرائي و مسئول كارگاه آموزشي و اجرائي كتاب كار مديران ( منشور مديريت) اداره كل آموزش و پرورش تهران .
عضو شوراي تحقيقات آموزش و پرورش تهران .
عضو هيات علمي (استاديار) دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز .
مديركل پژوهشي و عضو شوراي پژوهشي دانشگاه 
مدرس دوره هاي كارشناسي ارشد مديريت آموزشي دانشگاه امام صادق (ع) واحد خواهران  و عضو كميته ارزيابي پايان نامه ها . 
مشاور و مديركل امور زنان و خانواده و دبير كارگروه زنان و جوانان استانداري .
مشاور برنامه ريزي رئيس مركز امور زنان و خانواده و مشاور رئيس جمهور ، (دولت نهم) .
عضو شوراي برنامه ريزي گروه مديريت آموزشگاهي سازمان پژوهش و برنامه ريزي درسي .
نماینده مردم شریف تهران ، ری ، شمیرانات و اسلامشهردر دوره هشتم مجلس شورای اسلامی .

مسئوليتها در دوره نمایندگی مجلس هشتم
عضو و نائب رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس
ريیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی (از ابتدای مجلس هشتم تا کنون). 
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس
عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس
عضو هیات رئیسه فراکسیون نخبگان مجلس
عضو شوراي مركزي فراكسيون بيداري اسلامي مجلس
عضو هيأت امناي دانشگاه الزهرا (س)
عضو هيأت امناي بنياد ملي عفاف و حجاب
عضو ستاد ملي  زن و خانواده 
ناظر مجلس شوراي اسلامي در شوراي فرهنگي اجتماعي زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی

عملكرد فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي
در راستاي تحقق قانون اساسی ، منويات مقام معظم رهبري ، سند چشم انداز و برنامه هاي توسعه (الگوي اسلامي –  ايراني پيشرفت) 
•    كارشناسي و تصويب بيش از 30 مصوبه اختصاصي در حوزه زنان و خانواده از جمله حمايت از زنان و كودكان معلول و خانواده هاي آنها .
•    قانون برنامه پنجم توسعه (ماده 230 ) که  دولت را به تدوین و تصویب برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده با تاکید بر14 محور زیر موظف ساخته است: 
1)    تحکیم بنیان خانواده  2) تعمیق باورهای دینی  3) گسترش فرهنگ عفاف و حجاب
4) پشگیری از آسیب های اجتماعی 5)  سامان دهی امور اقتصادی – معیشتی با اولویت ساماندهی مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست 6) ارتقاء سلامت 7) تامین اجتماعی  8) اوقات فراغت  9) توسعه تواناییهای سازمان های مردم نهاد 10)  ارتقاء توانمندی های زنان مدیر و نخبه 11) پژوهش 12) توسعه تعاملات بین المللی 13) اصلاح ساختار اداری تشکیلاتی  حوزه رنان و خانواده   14)  بازنگری قوانین و مقررات مربوطه .

•    قانون افزایش پوشش توانبخشی ، حمایتی معلولان و زنان سرپرست خانوار.
•    قانون تصویب کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت (حمایت از زنان و کودکان معلول و خانواده های آنان در زمینه های آموزش ، بهداشت و....) .
•    قانون توانمندسازی تامین اجتماعی زنان بی سرپرست و معلولین نیازمند .
•    قانون بیمه های اجتماعی فرش بافان ، صنایع دستی شناسنامه دار (شاغلین کارگاه های خانگی) که اکثریت آنها را زنان تشکیل می دهند .
•    قانون تامین امکانات لازم برای تشکیل خانواده ( ماده 43 برنامه پنجم ) .
•    قانون مربوط به راهبردهای پزشک خانواده .
•    قانون بیمه بیکاران بخش بانوان .
•    قانون اصلاح مواردی از قانون مدنی ( افزایش سهم الارث زن از اموال شوهر) .
•    قانون ساماندهی وحمایت از مشاغل خانگی ( اشتغال بانوان درخانه ) .
•    قانون مربوط به محرومیت زدایی و توسعه امور زنان روستایی .
•    قانون پرداخت مستمری به عائله تحت تکفل معادل 5/3 حقوق بازنشستگی .
•    قانون رفع مشکل معیشتی خانواده های زندانیان بی بضاعت .
•    قانون الزام دولت به تهیه و تدوین سند ملی امنیت بانوان و کودکان (ماده 227 برنامه پنجم) . 
•    قانون توسعه فرهنگ عفاف و حجاب (ماده 196برنامه پنجم)
•    قانون اصلاح مواد 1و2 خدمت نیمه وقت بانوان .
•    قانون پشتیبانی از رده های مقاومت بسیج جامعه زنان .
•    قانون اصلاح اساسنامه بنیاد شهید انقلاب اسلامی در مورد پدر، مادر ، همسر و فرزندان شهداء و مفقودالاثرها .
•    پرداخت حقوق ، رد دیون و مطالبات ایثارگران و خانواده شهداء توسط دولت .
•    پرداخت وام مسکن به خانواده های شهداء و عموم جانبازان و آزادگان .
•    قانون پرداخت دیه مساوی به زنان و مردان و پیروان سایر ادیان در پرداخت بیمه اجباری در حوادث رانندگی .
•    قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی (که اکثر آنها بانوان هستند ) .
•    قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با فساد .
•    قانون موافقتنامه همکاری های امنیتی ( پیشگیری از قاچاق انسان به ویژه کودکان ، پیشگیری از اعمال مجرمانه علیه زنان و دختران) .
GetBC(56);

 ماندانا

ماندان یا ماندانا در لغت به معنی شاه بوی عنبر سیاه، دختر آژی دهاک آخرین پادشاه ماد که همسر کمبوجیه پدر کوروش شد و از این وصلت کوروش متولد گردید.
او در تربیت و نیز انتقال قدرت به کوروش سهم بسیار موثری داشت.
ماندان اولین مدرسه جمعی که در آن برگزیدگانی از پسران بودند بنیان مینهد که خود شخصا به دانش آموزان این مدرسه درس حقوق وقانون را می آموخت و به کوروش می آموخت که باید پایه و اساس ظلم و بیدادی را ویران نماید و در هر حال یار و همیار زیردستان باشد. در این مدرسه فنون سوارکاری و تیراندازی و نبرد نیز آموزش داده میشد.



شیــــرین

شاهزاده ارمنی و برادر زاده و جانشین مهین بانو فرمانروای ارمنستان و زنی خردمند که همسر وفادار خسروپرویز بود.
در آن زمان ارمنستان یکی از شهرهای کوچک ایران و شاه ارمنستان زیر نظر شاهنشاه ایران بود.
خسروپرویز و شیرین حماسه ای از خود ساختند که همیشه در تاریخ ماندگار ماند. شیرین از خسرو چهار فرزند به نام های نستور، شهریار، فرود و مردانشه بدنیا آورد که هر چهار فرزند وی در زندان کشته شدند.

داستان عشق او و خسرو پرویز و دلدادگی او و فرهاد در ادبیات ایران مشهور است. پس از این که خسرو پرویز بدست دست افسری جوان به نام مهرهرمز (که پدرش مرزبان نیم روز «بابل و عراق» بوده و دو سال پیش از این واقعه، به دست خسروپرویز مجازات شده بود) کشته میشود، به پسرش شیرویه نداد و به او گفت که من به عنوان ملکه ایران باید بهترین مراسم سوگواری را برای پدرت خسرو پرویز بجا آورم در حالی که زیباترین لباس و آرایش را داشت با متانت به همراه موبدان و بزرگان به تشیع جنازه خسرو پرویز پرداخت. پس از انجام مراسم از حاضران خواست که او را برای آخرین وداع با جنازه همسرش تنها بگذارند در آن هنگام با خنجری در کنار جسد همسرش، خود را کشت.



دغدویـــه



دغدویه یا دوغدو مادر زرتشت است که اصلا از شهر ری بوده است.
وی در آنجا با کوی ها و کرپن ها که مردم را گمراه می کردند و از آنها مرتب فدیه و قربانی می خواستند و دین را وسیله ای برای رسیدن به امیال و خواستهای ناروای خود کرده بودند به مبارزه پرداخت.
پدر و مادرش چون جان او را در خطر دیدند او را نزد یکی از نزدیکان خود به آذربایجان فرستادند او در آنجا با پوروشسب ازدواج کرد و ثمره این پیوند همایون، زرتشت پیامبر بزرگ ایرانیان است.




کاساندان - کاساندانه



کاساندان تنها همسر کوروش بزرگ، شهبانوی ایران (ملکه جهان) دختر فرناسپه از شاهدختان و دختر فرناسپه هخامنشی از دودمانی بود که از نجبای پارس محسوب می شدند و پدر واجدادش در چند نسل شاه پارسیان بودند.
کاساندان ملکه ۲۸ کشور آسیائی بوده و همواره در کنار همسرش کوروش بزرگ پادشاهی میکرده و پس از او نخستین فرد قدرتمند و سیاستمدار دربار هخامنشیان بشمار می آمده است. او ۵ فرزند با نام های کمبوجیه، بردیا، آتوسا، رکسانه و ارتیستونه داشت. هر یک از فرزندان کاساندان و کوروش بزرگ به نحوی در تاریخ هخامنشیان دارای نقش تعیین کننده بوده اند و از نشانه ها چنین بر می اید که آنها از تربیتی خاص برخوردار بودند.
به نقل از هرودوت: کاساندان در ۶ نوامبر ۵۳۹ پیش از میلاد فوت کرد و هنگام مرگ وی در بابل ۶ روز همه به سوگواری همگانی فراخوان شدند. کاساندان قبل از کورش درگذشت و بعد از او کورش در اندوهی فراوان ماند و برای همیشه و به احترام همسرش تنهایی را برگزید.
مقبره شهبانو کاساندانه در پاسارگاد، در کنار آرامگاه کوروش بزرگ میباشد.






آتوســا


آتوسا در لغت به معنای خوش اندام است. همچنین به معنای قدرت و توانمندی نیز میباشد.
آتوسـا (۵۵۰ تا ۴۷۵ پیش از میلاد مسیح) شهبانوهای ایران یکی از برجستهترین زنان در تاریخ ایران قدیم است. وی دختر کورش کبیر و کاساندان، خواهر کمبوجیه، و همسر دو پادشاه هخامنشی، کمبوجیه و داریوش یکم، و مادر خشایار شاه بود.
آتوسـا بانویی زیبا بود وهم شاعر و هم ادیب بود و به نوجوانان پارسی درس ادبیات پارسی میداد. به خاطر خرد و اندیشه نیکویش داریوش با ایشان در مسائل مملکتی و سرنوشت ساز مشورت میکرد و نیز به ایشان اعتماد کامل داشت.
اگر داریوش به منطقه ای لشگر میکشید شورای سلطنت برای اداره امور کشور تشکیل میشد و رئیس و مافوق همه در راس شورای سلطنت شهربانو آتوسا بود.
هرودوت در مورد زندگی سیاسی وی میگوید: آتوسا از قدرت فوقالعادهای برخوردار بود و علاقمند بود که در میدان کارزار نیز شوهرش را همراهی کند. وی همواره یاور فکری داریوش بزرگ بوده و چندین نبرد بزرگ را شخصا فرماندهی کرده و یا با نقشه های جنگی او انجام گرفته است.
از زمان مرگ او هیچ اطلاعی در دست نیست. تنها میدانیم تا زمانی که خشایار از جنگ یونان بر میگردد زنده بودهاست. احتمالا آرامگاه او در کنار آرامگاه داریوش کبیر در نقش رستم میباشد.

گفته میشود که «هما» در اساطیر ایران، بر مبنای یادمانهایی از «آتوسا شهبانوی پارسی» و رویدادهای دوران داریوش و خشایارشاه، همسر و پسرش شکل گرفته باشد.
«هما» در افسانه های مردمی مرغ فرخنده ایست که گاه از آن با نام «مرغ سعادت» نیز یاد می شود و در این باورها همان مرغی است که اگر سایه او بر کسی افتد او را سعادتمند و اگر بر تارک کسی نشیند او را به شهریاری رساند و شاید واژه «همایون و همایونی» با این نام پیوند دارد.

آتوسا زن کورد ایرانی موجود در موزه زینت الملوک شیراز آتوسا موجود در موزه خانه سنندج



یوتاب در لغت به معنی درخشنده و بیمانند است.
از یوتاب به عنوان یکی از سردارن زن ایرانی نام برده اند.
.یوتاب خواهر آریوبرزن سردار نامدار ارتش شاهنشاهی داریوش سوم بوده است وی در نبرد با اسکندر گجستک همراه آریو برزن فرماندهی بخشی از ارتش را بر عهده داشته است . او در کوههای بختیاری راه را بر اسکندر بست ولی یک ایرانی خائن راه را به اسکندر نشان داد و او از مسیر دیگری به ایران هجوم آورد.
از یوتاب به عنوان شاه آتروپاتان ( آذربایجان ) در سالهای 20 قبل از میلاد تا 20 پس از میلاد نیز یاد شده است.
آریو برزن و یوتاب در راه وطن کشته شدند و نامی جاویدان از خود بر جای گذاشتند.






آرتمیـــــس

نخستین و تنها بانوی دریاسالار جهان

 
آرتمیـس یا آرتمیـز در لغت به معنی راست گفتار بزرگ است.
تاریخ نویسان یونان او را در زیبایی و برجستگی و متانت سرآمد همه زنان آن روزگار نامیده اند.
آرتمیس نخستین بانویی بود که در حدود ۲۴۸۰ سال پیش فرمان دریاسالاری خود را از سوی خشایارشا هخامنشی دریافت کرد.
در سال ۴۸۴ پیش از میلاد فرمان بسیج دریایی برای شرکت در جنگ با یونانیان توسط خشایارشا هخامنشی صادر شد. آرتمیس فرماندار سرزمین کاربه با پنج فروند کشتی جنگی که خود فرماندهی آنها را در دست داشت به نیروی دریایی ایران پیوست. در این نبرد ایران موفق به تصرف آتن شد. در این نبرد نیروی زمینی ایران از ۸۰۰ هزار پیاده و ۸۰ هزار سواره تشکیل شده بود. نیروی دریایی ایران دارای ۱۲۰۰ کشتی جنگی و ۳۰۰ کشتی ترابری بود.
آرتمیس در سال ۴۸۰ پیش از میلاد در جنگ سالامیس که بین نیروی دریایی ایران و یونان در گرفت شرکت داشت و دلاوریهای بسیاری از خود نشان داد.. او همیشه مورد ستایش دوست و حتی دشمن قرار داشت. اودر نبرد سالامیس در دشوارترین شرایط جنگ با دلیری و بی باکی کم مانندی توانست بخشی ازنیروی دریایی ایران را از خطر نابودی نجات دهد. به همین دلیل بود که او به افتخار دریافت فرمان دریا سالاری از سوی خشایارشا رسید. او به خشایار شاه پیشنهاد ازدواج داد که به دلایلی این ازدواج صورت نگرفت.



GetBC(55);

یادواره زنان شهیده و ایثارگر با حضور جمع کثیری از خواهران بسیجی و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران در شهرستان شاهین دژ برگزار شد. 

 

 به همت حوزه 5 حضرت رقیه (س) ناحیه مقاومت بسیج سپاه شاهین دژ در ماه مبارک رمضان یادواره زنان شهیده و ایثارگر با حضور خانواده های معظم شهدا و ایثارگران ، فرماندهان پایگاههای خواهران و جمع کثیری از خواهران بسیجی در شهرستان شاهین دژ برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین ایمانی نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را چشمگیر بیان کرده و به لزوم ادامه راه زنان والامقام شهیده تاکید نمود.
اجرای سرود ، قرائت شعر ، تهیه و توزیع بروشور از زندگینامه شهدای زن شاهین دژ ، مداحی و تهیه و توزیع بروشوراز زندگینامه شهید سال ، شهیده ناهید فاتحی کرجو از دیگر برنامه های این مراسم بود.



فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج)استان سمنان، گفت: هدف اصلی بسيج سازندگی كار فرهنگی است و جوانان روستايی و شهری در فعالیت سازندگی احساس عزت نفس می‌كنند و اين شادی معنوی در روح آنها مؤثر است.

 سردار علی استاد حسینی افزود: بسیج سازندگی یکی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که منشاء خیرات و برکات برای کشور اسلامی بوده است.
وی اظهار داشت: دشمنان اسلام همه امکانات و تجهیزات خود را برای مقابله با اسلام و جدا کردن نسل سوم از انقلاب و اسلام، بسیج كرده است و با توجه به اینکه حضور در عرصه سازندگی، کاری بسیار دشوار است، اما برای اسلام و کشور اسلامی مایه افتخار بوده است.
فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج)استان سمنان بیان کرد: بسیج سازندگی از مهمترين جلوه‌هاي جهاد بيروني و مجاهدت در راه خداست.
استاد حسینی ادامه داد: بسیج یک حرکت بی‌ریشه و سطحی و از روی احساسات نیست، بسیج یک حرکت منطقی، عمیق، اسلامی و منطبق بر نیازهای دنیای اسلام و جامعه اسلامی است.
وی افزود: بسیج سازندگی تشکلی است که از زمان تشکیل تاکنون باعث خیر و برکت بسیاری بوده است. 
فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان تصریح کرد: امروزه شعار اصلی انقلاب که همان خدمت به خلق خدا است، عملی شده و عینیت پیدا کرده است. 
استادحسینی با اشاره به اینکه بسیج دیروز در لباس جنگ از این مرز و بوم دفاع کرد و امروز در قالب سازندگی به مردم ما خدمت می‌کند، افزود: پس از جهاد در جبهه جنگ، جهاد براي رفع محرومیت از مستضعفین و فقرا از ارزشمندترين فعاليت‌هاي هر انسان به حساب می‌آید.
وی بیان کرد: بسیج نباید در گمنامی بماند و باید کارکرد خود را در جامعه نمایش بگذارد؛ لذا تمام فعالیت‌ها در بسیج سازندگی به نوعی خدمت رسانی به مردم است.
فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج)استان سمنان افزود: فعالیت بسیج سازندگی در بهره‌گیری از استعداد نیروهای جوان مثبت بوده و بسیج سازندگی همواره در عرصه‌های مختلف پیشتاز بوده است.
استاد حسینی خاطرنشان کرد: مرتبه جهادگران و مجاهدان به تقواي آنها بستگي دارد و هيچ يك بر ديگري برتري ندارند؛ بهترین و نیکوترین کارها خدمت به مردم است و ایرانیان هم در این کار سابقه و پیشینه‌ای عظیم دارند.
فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان با بیان اینکه سپاه پاسداران هر جا که نیاز باشد، به مردم خدمت‏رسانی می‏کند، افزود: نیروهای جهادی همواره طرح‌هاي بزرگ را با کمترین هزینه و در بازه زمانی مناسبی انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه بسیج سازندگی یکی از اقدامات موثر نظام در راستای ریشه‏کنی فقر و محرومیت‌زدایی و ایجاد رفاه بیشتر برای محرومان است، افزود: این امر مدیون پشتکار و نیت صادقانه جوانان و دانشجویان بسیجی است و سپاه پاسداران نیز با پشتیبانی از این امر بر خود می‏ بالد.
فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج)استان سمنان، هدف از تلاش نیروهای جهادی را برطرف کردن مشکلات روستاییان، میل به خدمت و تنوع در همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف عمرانی، بهداشتی و درمانی، علمی و آموزشی عنوان کرد.
استاد حسینی گفت: هرچه قدر که مسئولان و دست‌اندرکاران نسبت به مسئله خدمت‌رسانی به محرومان و دست‌گیری از آنها دقیق‌تر و مصمم‌تر باشند و پیگیری امورات روستائیان را در اولویت برنامه‌های جاری خود قرار دهند، به همان میزان هم می‌توان انتظار رشد و پیشرفت در جامعه را مشاهده کرد.
وي خاطر نشان کرد: بسيج سازندگی كار مشتركی ميان بسيج و دولت است و متولی زمينه اجرايی و به ميدان آوردن نيروهای جوان بسيج سازندگی، حمايت‌ها و پشتيبانی با دستگاه‌های دولتی است.
فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج)استان سمنان افزود: حضور اردوهای جهادی در روستاهای محروم سبب محرومیت‌زدایی است.
استاد حسینی با اشاره به اینکه بسیح سازندگی کار فرهنگی بزرگی است، بيان داشت: فرستادن جوانان در این مناطق فقط صرف کار کردن نیست؛ بلکه این حضور برای خود جوانان و جامعه تاثیر بسزایی دارد.
وی گفت: بسیج سازندگی یک کار همه گیر است و فقط اینطور نیست که به یک جنبه پرداخته شود؛ بلکه کارها گسترده است.
فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج)استان سمنان، با اشاره به اینکه بسیج سازندگی در عرصه بهسازی و نوسازی مدارس 400 مدرسه و در عرصه خدمات و بهداشت، 35 تیم به مناطق محروم ساماندهی کرده است، افزود: در این اعزام‏ها، 600بسته کمک‌های اولیه بین روستائیان توزیع شده است و 320 نفر از روستائیان در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای آموزش دیده‌اند.
استادحسینی گفت: در سال91 حدود 1200 نفر بیماران مناطق محروم توسط پزشکان اعزامی بسیج جامعه پزشکی ویزیت رایگان شده ‏اند.
وی افزود: در عرصه عمران و آبادانی 75 گروه جهادی در قشرهای مختلف دانش‌آموزی و دانشجویی در گروه‏ های 10تا 15 نفره و بصورت 10 تا 15 روزه به مناطق محروم استان اعزام شدند.
فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج)استان سمنان، با اشاره به اینکه امروز رفت و آمد در روستاها خدمت کردن است، اظهار داشت: خدمت کردن به مناطق محروم فقط خاص بسیجیان و سپاه نیست و همه اقشار جامعه می‌توانند در این عرصه‌ها حضور فعال داشته باشند.
سردار استادحسيني گفت: همانطور که مردم در جبهه‌ها درخشیدند، در جبهه سازندگی هم نقش مؤثری ایفا کنند و گرد و غبار محرومیت را از مناطق دور کنند. 



 مسلمانان کشور میانمار (برمه سابق) در جنوب شرقی آسیا از سال ۱۹۸۲ حتی به عنوان شهروند کشور خود به شمار نمی‌روند و از کمترین حقوق شهروندی نیز محرومند! مسلمانان میانمار که عمدتا در منطقه آراکان (راخین) زندگی می‌کنند و جمعیتی نزدیک هشتصد هزار نفر در این استان دارند، به نام مسلمانان روهینگیا معروفند. 

و اما امروز، در میان سکوت جامعه جهانی، گروه‌های تندرو بودایی (مانند گروه ماگ) و دولت میانمار در حال پاکسازی قومی مسلمانان، به وحشیانه‌ترین شکل ممکن هستند.
مسلمانان میانماری زنده سوزانده میشوند!!

گروه‌های افراطی بودایی، گاه حتی همراه با پشتیبانی پلیس و ارتش به کشتار و آتش زدن دهکده‌ها و مساجد مسلمانان می‌پردازند.

 مسلمانان برمه در میان سکوت کشورهای مسلمان کشته می‌شوند، هیچ ملتی تاکنون این گونه در میان این همه خونسردی و سکوت بین المللی و بی‌خیالی دولت سرکوب نشده بود! 
نظامیان این کشور مردم مسلمان را مورد ضرب و شتم قرار داده، زنان را در جلو چشم دیگران مورد تجاوز قرار مى‌دهند، مردان را مصلوب مى‌سازند و به ‌قتل مى‌رسانند. هر روز شمار بسیاری از مسلمانان فرارى با سرگذشتى هولناک و داستان‌هاى تکان‌دهنده‌اى از فشارهاى نظامیان برمه‌اى خود را به اردوگاه‌هاى مرزى که در آن‌ها غذا به اندازه کافى یافت نمى‌شود و انواع بیمارى‌ها رواج دارد مى‌رسانند. 
در این اواخر نیز برنامه‌های بسیاری برای نابودی نسل مسلمانان در دولت در حال اجراست که می‌توان به قانون ممنوعیت ازدواج زنان پیش از ۲۵ سالگی و مردان تا پیش از سن سی سالگی اشاره کرد؛ افزون بر همه اینها برای ازدواج کردن باید از اداره امنیت این کشور گواهی خاصی گرفته شود که گرفتن آن تنها با شرایط خاصی داده می‌شود. هدف از تمام این برنامه‌ها این است که به مسلمانان فهمانده شود که در این کشور هیچ گونه حقی ندارند. 

در میانه اوضاع ناامن سیاسی، بوداییان فرصتی پیدا کردند تا کارهایی انجام دهند که منجر به از بین بردن مسلمانان و توهین به مقدسات و شعائر دینی آن‌ها شود. دولت دستور داد که مسلمانان حق ندارند، مساجد جدید بسازند یا مساجد قدیمی خود را بازسازی کنند و با استناد به همین قانون، نزدیک به ۷۲ مسجد را ویران کرد. از آغاز فوریه سال گذشته گروه‌هایی از بوداییان اقدام به سوزاندن روستاهای مسلمانان و کشتار و فراری دادن آن‌ها کردند و در این راه، نزدیک پانصد کشته و دو هزار مجروح بر جای ماند.
منبع: تا شقایق


 نزدیک به 270 نفر از مجروهین در بیمارستانها جان خود را از دست دادند 

 
عزای عمومی تا زمانی که زنده ام

 

تعداد تلفات زلزله آذربايجان شرقي به 1000 نفر و پس لرزه ها به بيش از 90 تا رسيد.

به نقل از خبرنگار باشگاه خبرنگاران ، زلزله اي به قدرت 6.2 ريشتر ساعت 4.53 دقیقه اردبيل و استان هاي همجوار آن را لرزاند. * زلزله شديد در تبريز/مردم به خيابان ها فرار کرده اند/بعد از زلزله تلفن هاي همراه و ثابت با اخلال مواجه شده است. * وقوع زلزله در ارديبل / پس لرزه باکو آستارا را لرزاند، شهرستان اروميه 3 بار لرزيد. * معصومي رئيس اورژانس کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران : به دليل قطع شدن ارتباطات تلفني با محل وقوع زمين لرزه نيروهاي امدادي از مشکين شهر به محل زمين لرزه اعزام شده اند ، اين زمين لرزه در کلوانک شهرستان اهر رخ داده است. * چهارمين زلزله با قدرت 4.1 ريشتر ورزقان در آذربايجان شرقي را لرزاند. * سومين زلزله با قدرت 4.7 ريشتر آذربايجان شرقي را لرزاند. * موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نخستین زمین لرزه تبریز را ساعت 16.53 دقيقه به بزرگی 6.2 ریشتر اعلام کرد. * این زمین لرزه در موقعیت 38.49 شمالی و 46.87 شرقی و عمق 10 کیلومتر صورت گرفته است. * این زمین لرزه که مدت زمان آن بیشتر از 10 ثانيه بود باعث شد مردم تبریز به خیابان‌ها فرار کنند و برخی نیز از حال رفته‌اند. * به فاصله 11 دقيقه؛دومين زلزله شديد 6 ريشتري بار ديگر تبريز را لرزاند. * پنجمين زلزله (4.1 دهم ريشتر) ورزقان آذربايجان شرقي را لرزاند. *شرق كشور هم لرزيد/ زلزله3،9 ريشتري در كهنوج. * رئيس سازمان امداد و نجات هلال احمر: به دو روستاي هريس و خرمالو آذربايجان شرقي در جريان زمين لرزه عصر امروز آسيب جدي وارد شده است./ گزارشي از تلفات انساني اعلام نشده است./ مجروحان در راه بيمارستان هستند. *زلزله استاندار تبريز را در تهران غافلگير كرد!/اين اتفاق در حالي رخ داد كه استاندار و رئيس دانشگاه علوم پزشكي تبريز براي يك جلسه اداري در تهران به سر مي بردند. *ششمين پس لرزه (4.5 دهم ريشتري)آذربايجان شرقي مركز ورزقان را لرزاند./ پس لرزه ها در آذربايجان شرقي متوقف نمي شود. *سخنگوي هلال احمر: نيروهاي امدادي از تهران به اهر اعزام شدند. *مدير كل حوادث آذربايجان شرقي:تا اين لحضه تلفات جاني از زلزله ها گزارش نشده است. *مظفر: ارتباط با روستاها قطع است و تنها با بي سيم ارتباط داريم. *شدت زلزله در شهرستان میاندوآب بیشتر از سایر شهرستان‌ها بود. *آذربايجان شرقي همچنان ميلرزد/سه زمين لرزه3.7 و3.5 و3.7 ريشتري پس از شش زلزله قوي *رئيس اورژانس كشور: امدادرسانان از تمامي روستاها و مناطق زلزله ديده بازديد كردند./تيم امداد هوايي هلال احمر نيز در مناطق زلزله زده مستقر شدند. *تاكنون آمار کشته شدگان اعلام نشده ولی مجروحان در حال انتقال به بیمارستان هستند که بیشتر شکستگی استخوان است. *بعضي از ساختمان ها در تبريز ترك برداشته است./ دقايقي پيش زلزله نسبتا شديدي زنجان راهم لرزاند. *پس لرزه ديگري با قدرت 4 ريشتر آذربايجان شرقي را لرزاند. *سخنگوي جمعيت هلال احمر: 4 شهرستان و6 روستا آسيب ديدند./سه واحد مسكوني تخريب شد. *استاندار آذربايجان شرقي :در شهرستان اهر تلفات جاني نداشته ايم/ عمليات امدادرساني به سرعت در حال انجام است. *زلزله هاي آذربايجان دو رقمي شد/پس لرزه ديگري با قدرت 4.3 ريشتر ورزقان را بار ديگر لرزاند. *رئيس مركز ملي شبكه لرزه نگاري: پس لرزه ها تا دو روز آينده ادامه دارند. * معصومي رئيس اورژانس کشور :تركيدگي لوله گاز باعث كشته شدن 40 نفر در شهرستان اهر شد./مجروحان در حال انتقال به مراكز درماني هستند و امدادرساني ادامه دارد. *براي چهاردهمين بار پس لرزه 4 ريشتري ورزقان آذربايجان را لرزاند. *"حركت گسل كوههاي تالش"علت اصلي زمين لرزه /نماينده ورزقان:بيشتر روستاها آسيب جدي ديده اند و هنوز امدادگران به منطق زلزله ديده نرسيده اند / ورزقان بيمارستاني براي مداواي مجروحان ندارد! * پس لرزه 4 و 5 رهم ریشتری برای پانزدهمین بار ورزقان را لرزاند/ 60 روستا در مسیر تبریز و ورزقان به اهر نیاز به کمک فوری دارند. * رئیس اورژانس کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران :حدود 40-50 نفر کشته و بیش از 400 نفر مصدوم شده اند/تا کنون 68 آمبولانس و اتوبوس آمبولانس به مکان های حادثه دیده اعزام شده اند. *سخنگوی سازمان امداد و نجات از اعزام دو فروند بالگرد به مناطق زلزله زده خبر داد/دو تیم امدادی از اردبیل،یک تیم از تهران و دو تیم از ارومیه به همراه تیم های بومی مشغول به امداد رسانی هستند. *مدیر کل ستاد حوادث غیرمترقبه تبریز:شهروندان مناطق زلزله زده جهت احتیاط امشب را بیرون از منازل خود سپری کنند. *مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز :با توجه به امکان پذیر نبودن نیرو با هلی کوپتر به دلیل شب نیروها توسط خودروها به منطقه اعزام شدند. *تعداد کشته شدگان زلزله در آذربایجان شرقی به حدود100 نفر رسید./بیش از 500 نفر مجروح شدند. *فرماندار شهرستان اهر: در این زلزله بیش از 800 میلیارد ریال خسارت به اماکن روستایی شهرستان اهر وارد آمده است./ روستاهای "گویجه‌بل" ، "لیلان"، "بزقوش"، "خرم دره"، "گوی درق" بیشترین خسارات را متحمل شده‌اند./نیاز شدید به چادر، امداد پزشکی، ماشین آلات راهسازی، پتو و مواد خوراکی در منطقه. * رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی:بیش از۲۰ تیم تخصصی پزشکی به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند. * آخرین آمار از میزان تلفات زلزله امروز عصر (ورزقان: 40 نفر ،اهر: 30 نفر،هریس: 10نفر)گزارش شده است. همچنین هفت نفر نیز در بیمارستان امام رضای تبریز فوت کرده اند. *وزیر بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران:500 واحد خون به مناطق زلزله زده ارسال شد/تعداد فوتی ها به 70 نفر و مصدومین به 700 نفر رسید. * نماینده مردم اهر و هریس در مجلس: زلزله به 50 روستای شهرستان هریس آسیب زده و در این روستا علاوه بر کشته تعدادی نیز زخمی بر جای گذاشته است. *شبکه لرزه‌نگاری کشور: زلزله ای به بزرگی 3.9 ریشتری ساعت 21:57 امشب درح شهرستان سربیشه در خراسان جنوبی را لرزاند. /مرکز دقیق این زمین‌لرزه که در عمق پنج کیلومتری به وقوع پیوست در 42 کیلومتری درح و56 کیلومتری سربیشه و 66 کیلومتری نهبندان بوده است. *شهرستان اهر در آذربایجان شرقی برای بیست و پنجمین بار لرزید./ 32 و 25 کیلومتری غرب شهرستان اهر در استان آذربایجان شرقی باز هم درساعت 22:24 و 22:28 امشب باز هم با قدرت 4.1 و 3.7 ریشتر لرزید. * بیمارستان شهرستان اهر در زلزله 6.2 ریشتری عصر امروز دچار آسیب شد./به دنبال آسیب دیدن بخشی از بیمارستان اهر پذیرش مصدومان زلزله امروز در حیاط این بیمارستان صورت می‌گیرد. * مدیرکل مدیریت حوادث غیر‌مترقبه آذربایجان‌شرقی:تاکنون زلزله امروز 146 کشته و یک‌هزار و 300 مجروح داشته است و رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور از کشته شدن ۲۵۰ نفر در اثر زلزله آذربایجان خبرداد.تا این لحظه کشته‌ای از خود شهرهای زلزله‌زده گزارش نشده و تمام کشته شدگان مربوط به روستاهای این مناطق است. * تاکنون بیش از 100 فوتی و 550 مصدوم پذیرش شده در بیمارستانها و بیش از این تعداد مصدوم نیز در منطقه در حال گرفتن خدمات درمانی و در صورت لزوم انتقال به بیمارستانها هستند. * به گزارش روابط عمومی اوراژانس کشور، 149 آمبولانس، 5 اتوبوس آمبولانس و 337 تکنسین اورژانس115 و یک تیم جراح (8 متخص بیهوشی و ارتوپدی) از ارومیه، اردبیل و تبریز به مناطق زلزله زده اعزام شده اند. * 700 مصدوم در 28 بیمارستان های اردبیل، تبریز، ارومیه، خوی، مهاباد، سلماس، میاندوآب و پلدشت پذیرش و بیش از این تعداد مصدوم نیز در منطقه در حال گرفتن خدمات درمانی و در صورت لزوم انتقال به بیمارستانها هستند. * اعضای هیات دولت در پیامی كشته و زخمی شدن تعدادی از مردم عزیز كشورمان در واقعه زلزله در شهرستانهای اهر، ورزقان و هریس آذربایجان شرقی را تسلیت گفتند. * عباس فلاحی باباجان، نماینده اهر و هریس در مجلس گفت: نیازمند کمک‌های امدادی فوری برای روستاهای زلزله‌زده شهرهای اهر و هریس هستیم/ اگر امشب امدادرسانی صورت نگیرد، تا صبح آسیب‌دیدگان تلف می‌شوند. * فرماندار شهرستان اهر اعلام كرد: بر اساس اطلاعات اولیه خسارت مالی وارد شده به این شهرستان به بیش از یكهزار و 600 میلیارد ریال می رسد. * به گفته فرماندار شهرستان اهر، نیروهای انتظامی شهرستان نیز برای كمك به امنیت منطقه در حالت آماده باش هستند و یكصد نفر از نیروهای انتظامی از تبریز برای كمك به امنیت منطقه وارد این شهرستان شده اند، ضمن اینكه نیروهای سپاه نیز حضور فعال در امنیت منطقه دارند. * احمد علیرضابیگی استاندار آذربایجان شرقی بامداد یكشنبه در گفت و گویی باز بودن مسیر تبریز- اهر را نیاز اصلی گروه های امدادرسان دانست و از مردم خواست كمترین تردد را در این مسیر داشته باشند تا كار امدادرسانی به مجروحان حادثه به سرعت انجام شود. * استاندار آذربایجان شرقی گفت: خودروهای آواربرداری در حال حركت به سمت مناطق زلزله زده و آمبولانس ها نیز در حال انتقال مجروحان به بیمارستان های تبریز هستند، با این حال این محور دچار تراكم و تردد سنگینی است و برخی ابنیه راهداری نیز در این مسیر آسیب دیده است. * علیرضابیگی با بیان این كه تمركز اصلی عملیات امداد در حال حاضر بر روی آواربرداری و نجات افراد گرفتار در زیر آوار است، اظهاركرد: آخرین گزارش های رسیده حاكی از اتمام عملیات آواربرداری در اهر است و مداوای مجروحان در حال انجام است. * آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز به خانواده ها و بازماندگان كشته شدگان زلزله شهرستان های اهر و ورزقان تسلیت گفت . * امام جمعه تبریز همچنین از مردم خواست در این شب قدر، حادثه دیدگان را دعا كرده و از خداوند برای جان باختگان طلب آمرزش كنند. * رضا رحمانی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسكو در مجلس شورای اسلامی به خانواده های داغدیده كه بر اثر زلزله روز شنبه ، عزیزان خود را از دست دادند ، تسلیت گفت. * زمین لرزه عصر روز شنبه شهرستان های اهر و ورزقان در استان آذربایجان شرقی تاكنون 36 پس لرزه داشته است. نخستین پس لرزه در ورزقان 10 دقیقه پس از زمین لرزه اصلی به وقوع پیوسته و پس از آن نیز 33 بار تكرار شده است. آخرین پس لرزه تا زمان مخابره این خبر ساعت 40 دقیقه بامداد اتفاق افتاده است. بزرگترین پس لرزه ورزقان 4.8 و كوچكترین نیز 2.6 درجه در مقیاس امواج درونی زمین ' ریشتر ' بوده است. * رئیس اورژانس کشور با اعلام اینکه تعداد مصدومان زلزله آذربایجان شرقی از مرز 1500 نفر گذشته است گفت: تاریکی هوا نجات افرادی که زیرآوار مانده اند را مختل کرده است و بالگردهای امدادی نیز در شب کار نمی کنند. * مدیر هلال احمر مشگین شهر از ارسال سه کامیون اقلام غذایی و امدادی استان اردبیل به منطقه زلزله زده آذربایجان شرقی خبر داد. ایرج آقایی با اشاره به شدت زلزله و خسارات ناشی از آن اضافه کرد: این اقلام در قالب غذاهای کنسروی، آب، پتو، موکت برای اسکان و... به این مناطق اعزام شده است. * رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: تاکنون 108جسد به پزشکی قانونی تحویل داده شده است. احمد شجاعی گفت: هم اکنون هفت اکیپ پزشکی قانونی در آذربایجان شرقی مستقرند که دو اکیپ در شهرستان اهر، 5 اکیپ در بیمارستانهای شهدا، سینا، امام رضا، سینا و شهید مدنی و یک اکیپ هم در آرامستان تبریز مستقر است تا مرگ قربانیان را تائید کنند. * مدیركل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: طبق آخرین اعلام فرماندار اهر، این شهرستان دیگر نیازی به اعزام نیروهای امدادی ندارد و نیروهای فعلی نیاز این شهرستان را پوشش می دهند. خلیل ساعی افزود: در حال حاضر تیمی از اعضای ستاد مدیریت بحران استان در حال اعزام به ورزقان است و صبح روز یكشنبه نیز در هریس جلسه خواهد داشت. * فرماندار ورزقان گفت: بیش از 50 روستای بخش مركزی این شهرستان بین 70 تا 100 درصد تخریب شده است. وی فزود: میزان خسارت وارده به شهر زرقان كمتر از 10 درصد است و كشته ای نیز در این شهر وجود ندارد. فروغی افزود: در روستاهای این شهرستان 50 كشته و بیش از 500 زخمی وجود داشته است و به 20 روستای حادثه دیده نیروهای امدادرسان اعزام و آواربرداری آغاز شده است. * فرماندار ورزقان با بیان اینكه كمبود آذوقه و مواد غذایی مشكل اصلی زلزله زدگان این شهرستان است، اظهاركرد: آمبولانس و نیروی امدادی به اندازه كافی در مناطق زلزله زده مستقر شده و یكصد دستگاه آمبولانس وارد شهرستان شده است. * رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: تاریكی هوا نجات جان افرادی را كه در برخی از مناطق روستای ورزقان زیر آوار مانده اند را مختل كرده است. * میرهادی قره، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسكو در مجلس شورای اسلامی جان باختن روزه داران در زمین لرزه شهرستان های اهر، ورزقان و هریس را به خانواده های داغدار تسلیت گفت. * مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌‌شرقی: مشکلی در آبرسانی به مناطق زلزله‌زده وجود ندارد/مقاومت سد ستارخان در برابر زلزله 6.2 ریشتری * فرماندار ورزقان گفت: 30 مجروح وخیم زمین لرزه در این شهرستان توسط یگان های هلال احمر برای مداوا به تبریز اعزام شدند. محرم فروغی اظهار كرد: یكصد نفر دیگر نیز توسط گروه های هلال احمر مستقر در مناطق زلزله مداوا شده اند. * وزیر بهداشت از ارسال500 کیسه خون برای زلزله زدگان خبر داد. * رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از پاکسازی مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: در حال حاضر آرامش در مناطق زلزله‌زده حکم‌فرما شده است و مردم با شرایط کنونی در حال برگزاری شب احیا هستند.وی افزود: صبح روز یکشنبه نیز اقدامات نهایی برای امداد رسانی به حادثه دیدگان با حضور نیروهای امدادی لازم صورت می‌گیرد. * رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور :آخرین آمار کشته شده‌ها به 250 نفر رسیده و 2000 نفر نیز زخمی شده اند ، 110 روستا خسارت دیده‌اند و امید است آمار کشته شده‌ها از این مقدار افزایش پیدا نکند. *صبح امروز 22 مرداد وزير بهداشت و دكتر امامي رضوي به همراه مسئول اورژانس كشور از مناطق آسيب ديده بازديد كردند. *علی طاهری مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان: 50 نفر از نیروهای جمعیت هلال احمر استان زنجان در قالب سه گروه برای امداد رسانی به آسیب دیدگاه روز گذشته زلزله آذربایجان شرقی به این استان اعزام شده‌اند./سه دستگاه آمبولانس، سه دستگاه خودروی کمک‌دار و سه دستگاه نیسان به این منطقه ارسال شده است. * دکتر نظری، معاونت پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران :گسل تبریز خطرناک ترین گسل کشور است و حرکت های سریع این گسل موجب بروز زلزله های خطرناک و مهیب در اين منطقه شده است ./این گسل با حرکت سریع خود موجب تغییر زاویه در گسل های هم جوار می شود که بزرگی بروز زلزله را تشدید می کند. * سازمان مديريت بحران كشور: وقوع83 پس لرزه بالاي 4 ريشتر در آذربايجان / تا ظهر امروز با انجام عمليات امداد و نجات تمامي آسيب ديدگان از زيرآوار نجات پيدا مي كنند. *وزير بهداشت با اشاره به آخرين آمار مربوط به آسيب‌ديدگان زلزله شمال‌غرب كشور، عنوان كرد: همگي مجروحان به بيمارستان‌هاي سه استان مربوطه منتقل شدند. البته مصدومان اكثرا به صورت سرپايي مداوا شدند و بخشي از مجروحان كه نيازمند بستري بودند، در نوبت عمل قرار گرفتند. *فرمانده پليس‌راه كشور از شهروندان خواست از تردد درمحور تبريز – اهر و محورهاي شهر ورزقان خودداري كنند و و اجازه ورود خودروهاي امدادي به جاده را بدهند. * ارسلان فتحي‌پور نماينده مردم كليبر در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران در تشريح آخرين جزئيات حادثه زلزله 6.6 ريشتري استان آذربايجان شرقي گفت: طبق اطلاعات به دست‌آمده تا كنون(لحظه مخابره خبر) متاسفانه 300 كشته و 2000 مجروح بر اثر زمين‌لرزه در شهرستان‌هاي ورزقان، اهر و هريس گزارش شده است. *نماينده مردم ورزقان:بيش از 80 درصد روستاهاي ورزقان تخريب شده است./احتمال افزايش جان باختگان زلزله در ورزقان وجود دارد. *مديركل انتقال خون استان تهران از آمادگي استان‌هاي تهران، البرز و قم براي ارسال خون مورد نياز بيمارستان‌ها به مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: در حال حاضر منتظر اعلام نياز تبريز براي ارسال خون هستيم و نگراني در اين خصوص وجود ندارد./ علاوه بر 500 كيسه خون ديشب ، 1200 كيسه خون نيز به بيمارستانهاي مورد نياز ارسال شده است. * پيكر 142 نفر از قربانيان روستاهاي آذربايجان شرقي تا اين لحظه به پزشكي قانوني منتقل شده است. * آخرين آمار دريافتي از مناطق زلزله ديده :تعداد تلفات در آذربايجان شرقي به 1000 نفررسيد./تاكنون 90 پس لرزه در آذربايجان رخ داده است. 

 
 
 


ادامه مطلب ...


 

  • من حالت نگرانی پیامبر (ص) را در سال آخر عمر مبارکشان ؛ چنین حالاتى را در حضرت امام در ماه‌هاى اخیر، شاید یک‌ساله ، هفت و هشت ماه اخیر، مى‌دیدم. ایشان عملا" دنبال این مسایل آینده بودند که بعد از خودشان مشکلى در جلوى راه انقلاب نباشد
  • امام نمی خواستند بعد از خودشان کشور در جنگ بماند چرا که مى‌دانستند كه بعد از خودشان اداره اين جنگ براى كشور كار دشوارى است واگر اين بنا است حل بشود در زمان خودشان بايد حل بشود و با آن مصلحت اندیشی همیشگی خودشان پيشقدم شدند و قطعنامه را پذیرفتند,

 

 

 

من بسيار اميدوارم به‌تأثير حضور رهبرى جديد در جامعه ؛ ایشان از لحاظ اطلاع از اوضاع كشور مناسب‌ترين فرد در كشورند، آیت الله خامنه ای حاضر است از همه چيزش براى اسلام و انقلاب بگذرد كه همه‌مان مى‌دانيم، اعتماد روحانيت و مردم هم به‌ايشان هست ايشان اگر رهبر هم نبودند بازهم محبوب مردم بودند یك‌چنين كسى الان در رأس نظام ماست

 آیت الله هاشمی رفسنجانی طی سخنانی منتشر نشده در سال 1368 ضمن تاکید بر اینکه امام نمی خواستند بعد از خودشان کشور در جنگ باشد،گفت : من حالت نگرانی پیامبر (ص) را در سال آخر عمر مبارکشان ؛ چنین حالاتى را در حضرت امام در ماه‌هاى اخیر، شاید یک‌ساله ، هفت و هشت ماه اخیر، مى‌دیدم. ایشان عملا" دنبال این مسایل آینده بودند که بعد از خودشان مشکلى در جلوى راه انقلاب نباشد.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی ؛ گزیده سخنان منتشر نشده.

 

 ایشان در ۱۳ تیرماه ۱۳۶۸ که در سمینار ائمه جمعه سراسر کشور ایراد گردیده ، بدین شرح است :

* متأسفانه ما در اولین سمینار ائمه جمعه در غیاب حضرت امام امت صحبت مى‌کنیم که انسان نمى‌تواند اندوه و احساسات خودش را کنترل کند. ما با فقدان حضرت امام امت وضعى را در درون خودمان و روحیه خودمان احساس مى‌کنیم که مثل کسى است که در خلاء زندگى مى‌کند.
 هنوز آدم نمى‌تواند خودش را با شرایط فقدان امام در جامعه امام(ره)منطبق کند. من معمولا" وقتى‌که در حال طبیعى هستم و مشغول کارى نیستم، آن حال تبعید امام در وجودم جلوه مى‌کند. مایک دوران طولانى داشتیم که امام را تبعید کرده بودند. به‌هرحال هر کسى در وجود خودش از تبعید امام یک احساسى داشت، دوران طولانى هم بود. این حالات موضوع دارند، آن تبعیدها و آن افسردگى‌ها را در ضمیر ناخودآگاه‌مان داریم.

*درست چنین وضعى الان براى من هست. لابد همه شما هم مثل من هستید. من از خودم که حساب مى‌کنم، این‌چنین وضعى را مى‌بینم، آدم دلش نمى‌خواهد باور کند که دیگر امام را ندارد، ولى واقعیت این است که نداریم. طبعا" آن کارهاى مهمى را که شخص امام با اهمیت شخصیت‌شان و بزرگوارى وجودشان انجام مى‌دادند به‌تنهایى امتى بودند، آنها تقسیم مى‌شود بین ما که باید همگى یک قدرى آن سنگینى بارى که بر دوش امام بود بر دوش خودمان احساس کنیم که داریم مى‌کنیم. ما چنین احساسى داریم، شما هم حتما" چنین

احساسى دارید و با همین احساس است که ما داریم مى‌فهمیم.

 

 

* آقایان همه آشنا هستند ]مى‌دانند[که پیغمبر اکرم (ص) در اواخر عمرشان ]نسبت به[ مسایل آینده نگران بودند و با آیه شریفه (یأَیُّهِا الرَّسولُ بَلّغ ما اُنزِلَ إلَیکَ مِنْ رَبّک)  چه حالاتى را تجسّم داشتند، من چنین حالاتى را در حضرت امام در ماه‌هاى اخیر، شاید یک‌ساله برنامه‌ریزىاخیر، هفت و هشت ماه اخیر، مى‌دیدم. ایشان عملا" دنبال این مسایل آینده بودند که بعد از خودشان مشکلى در جلوى راه انقلاب نباشد، کشور انقلابى که ایشان خیلى برایش تلاش کرده بودند و از جوانى تا آخر عمر به‌این شجره مبارکه‌اى که نهال کرده بود و آبیارى کرده بود، با خون دل فکرهایى برایش کرده بود و با تلاش‌هاى پیگیر نمى‌خواستند این شجره بعد از خودشان پژمرده بشود و درست وظیفه آن باغبان واردى را که آینده این درخت مقدس را، درخت مقدس انقلاب را و اسلام عملى را در جامعه تضمین بکند، برنامه‌ریزى کرده بودند. خوب یادمان است ایشان بعد از اینکه در سال‌هاى اوایل پیروزى انقلاب دچار کسالت قلبى شدند، نگرانى  براى همه ما همیشه بود، ما همیشه دلهره داشتیم. به‌تعبیر خیلى از افرادى که با وضع جسمى ایشان آشنا بودند، مى‌گفتند ایشان مثل یک ظرف چینى خاصى هستند که ضربه خورده باشد و ترک برداشته باشد و هر موجى ممکن است که این ظرف را به‌ هم بریزد.

* کسانى که مسئولیت داشتند اطراف انقلاب و وضع جسمى ایشان را مى‌دانستند، همیشه نگران بودند، هر روز ممکن بود یک حادثه اتفاق بیافتد. همان سال‌ها بود که یک نفر از اهل سیر و سلوک و معنا گفته بود که حضرت امام از آن تاریخى که ار پاریس آمدند و در فرودگاه مهرآباد پا گذاشته‌اند، یازده سال خواهند ماند. این حرف اگر چه خوب براى ما اطمینان نمى‌داد، ولى خب تسکینى براى‌مان بود. این پیش‌بینى با توجه به‌معنویتى که در گوینده سراغ داشتیم این تسکین بود، امّا همیشه دلهره داشتیم. ولى امام خودشان دلهره نداشتند، محکم بودند و مى‌فرمودند که خداوند این انقلاب را حفظ مى‌کند، من هم یک وسیله هستم. این وسیله در دست خداست و تا هر وقت من لازم باشم براى این انقلاب، انقلاب را خداوند به‌دست من نگه مى‌دارد و هر وقت لازم نباشم هم به‌دست دیگران این‌کار انجام مى‌شود.

* این اواخر ایشان به‌فکر حل کردن مشکلات افتادند، البته ما قبلا" به‌این فکر افتاده بودیم، اینکه سال‌ها قبل مجلس خبرگان تلاش کرد که جانشینى براى حضرت امام داشته باشد به‌خاطر همین نگرانى‌ها بود. یعنى ما چون همیشه فکر مى‌کردیم که هر روز ممکنه اتفاقى بیافتد، دستمان خالى باشد. همان نقطه‌اى که دوستان نگران بودند و دشمنان هم امید بسته بودند، این‌جورى بود. دشمنان فکر مى‌کردند در زمان امام نیروهایشان را مصرف نکنند، ذخیره کنند براى این‌که یک‌دفعه ضربه کارى را وارد بکنند وقتى‌که ما از درون متزلزلیم. دوستان هم نگران چنین وضعى بودند، چون کم‌وبیش از برنامه‌ریزى دشمنان آگاه بودند.
امام با پیش‌بینى‌هاى خوبى که کردند کار را در روال درستى انداختند. آن‌موقع ما با دید خودمان یک ضمانتى براى تداوم وظیفه رهبرى تنظیم کرده بودیم که متأسفانه اواخر به اشکال برخورد کرد که آقایان در جریان اشکال کار هستند. در این اواخر وقتى که به اشکال برخورد کردیم، همه‌مان نگران بودیم و شاید خیلى از مردم هم نگران بودند که چه خواهد شد. ولى امام راه را درست باز کردند، اصل مسأله را حل کردند و به‌گونه‌هایى که ما گفتیم و شما شنیدید، ایشان راه را نشان ما دادند، اما معذوراتى داشتند که این معذورات مانع صراحت ایشان بود. شاید نمى‌خواستند در تاریخ یک بدعتى بشود که همیشه رهبرى را رهبر قبل تعیین بکند و بگذارند به‌روال قانون خودش انجام بشود، لذا با صراحت نمى‌گفتند.

 


شاید معذوراتى داشتند از اینکه بالاخره شخصیت‌هاى بزرگوار و عظیم علمى و عملى که ما در کشور داریم با تصریح امام ممکن است، مسایلى از لحاظ توقعات و غیره به‌وجود بیاید، این هم منظور دیگرى بود. اما ایشان به‌نظر مى‌رسید که مصمم بودند به‌یک نحوى این مطلب را به‌ماها برسانند. در جلسات متعددى که به مناسبت‌هایى بحث مى‌شد و ابراز نگرانى مى‌شد، ایشان به‌نحوى مى‌فرمودند که به‌هرحال راه ما همین است، من این‌ها را در نماز جمعه گفتم و حتما" آقایان شنیدند و اینجا نمى‌خواهم تکرار بکنم. ایشان بحثى که در مورد اجتهاد اواخر شروع کردند یعنى تذکراتى که مى‌دادند، حالا ما بیشتر معنایش را مى‌فهمیم که امام چه اصرارى داشتند که مفهوم اجتهاد و مصداق مجتهد مناسب کارهاى اجتماعى و رهبرى را براى ما مشخص کنند.

* بالاخره مجتهدى که در امور ولایت کشور مى‌خواهد دخالت بکند، نیاز به‌ یک سرى معلومات و اطلاعات و آشنایى‌ها با مسایل اجتماعى دارد که معمولا" در مدرسه دست آدم نمى‌آید، هرقدر هم که آدم در مدرسه باسواد باشد و استاد باشد و متبحر باشد ولى به‌هرحال باید در میدان عمل با واقعیت‌هاى زندگى و پیچیدگى‌هاى زندگى صنعتى امروز آشنا بشود. اجتهاد را یک‌معناى وسیعى برایش درنظر گرفتند که این خیلى در کارمان به‌درد خورد و بعد به‌گونه‌هایى مصداق آن اجتهاد را هم براى ما تعیین کردند و این مهم است.همه مفاهیم کلى را مى‌شود تطبیق کرد، اما اینکه ایشان با اشاراتى تعیین کردند مصداق آن مجتهد مورد نظر خودشان را، این دوتا را که آدم نگاه مى‌کند مى‌بیند که باز همان وظیفه رهبرى است بَلّغ ما اُنزِلَ الیک مِن ربک  که نگران آینده نباشند که مبادا برخورد آرا و اندیشه‌ها و تمایلات کار مملکت را دشوار بکند.

 

 

* خداوند به‌ما مردم کمک کرد. باز این هم از خوبى مردم است، خداوند جزاى این مردم را داد، واقعا" این مردم استحقاق این را نداشتند که بعد از ده‌سال فداکارى و شهادت‌طلبى و این همه مرارت‌هاى راه انقلاب یک‌دفعه بیدار بشوند و ببینند که اختلافات در سطح بالا زحمات‌شان را دارد از بین مى‌برد و دشمنان را خوشحال مى‌کند و دوستان را ناراحت مى‌کند. حق این مردم نبود که چنین دردى برایشان پیش بیاید. بعد از این همه مرارت‌ها، خداوند جزاى مجاهدت‌هاى آنها را این‌جورى داد و این بحث را تمام کرد.
کار دیگرى که امام پذیرفتند و قبلا" نمى‌کردند، مسأله اصلاح قانون اساسى بود. ما خیلى وقت بود که خدمت امام مى‌گفتیم که قانون اساسى در اداره کشور مشکلات دارد، این [حرف] تازه‌اى نیست، سال‌هاست مى‌گوئیم. من خودم مدتها پیش چندتا مووع را که مکتوب بعد از رحلت امام مشکل ساز شود به امام نوشتم من‌جمله همین قانون اساسى را که به‌هرحال ما با این قانون اساسى نمى‌توانیم کشور را درست اداره بکنیم که حالا نقاطش را عرض مى‌کنم که چه مشکلاتى داشتیم. البته در بحث‌ها اینها را آقایان شنیدند که امام قبول نمى‌کردند و مى‌گفتند زمانش مى‌رسد. در زمان خودشان، ایشان خودشان مشکل را حل مى‌کردند. هرجا با قانون اساسى ما به‌مشکل برخورد مى‌کردیم، خودشان با اختیاراتى که داشتند، با شخصیتى که داشتند دخالت مى‌کردند مسأله حل مى‌شد، ولى ما نمى‌توانیم. حل، حل موقتى است، حل موضعى است، باید نظام روى سیستم باشد که سیستم خودش کارها را انجام بدهد، نه‌اینکه شخص همیشه حلال مشکل باشد.


این اواخر به‌گونه‌اى علاقه نشان دادند که ما آن روز نفهمیدیم، ولى حالا مى‌فهمیم که چرا شد. ایشان فرمودند که خوب آن‌چیزى که درباره قانون اساسى مى‌گفتید، حالا مى‌شود مطرح کرد، آن‌جاهایى که فکر مى‌کنید لازم است، بگویید، هر کسى نظرات خودش را داد و ایشان هم نظرات همه را شنیدند، در آخر آنچه که خودشان به‌آن رسیده بودند، آن را مطرح کردند. این نقاطى که الان در بازنگرى قانون اساسى هست، واقعا" باید حل مى‌شد، نمى‌شد با این وضع کشور را اداره کرد. ولى ما هنوز تمام نکردیم، دارد تمام مى‌شود ان‌شاءالله به رفراندوم مى‌رسد.

* من خدمت شما ائمه جمعه عرض بکنم که شما بزرگواران نظام هستید مخصوصا" حالا که دیگر رفراندوم بناست مطرح بشود، شما باید مردم را در جریان بگذارید. این بعضى‌هایش خیلى مهم نبود، ولى بعضى‌هایش مهم بود. آنکه مهم نبود مثلا" حالا مجلس تعداد نماینده‌اش ۲۷۰ تا است با قانون اساسى ممکن بود چهارصد، پانصدتا بشود؛ مشکل بوجود مى‌آورد، اما قابل تحمل بود، حالا اگر هم نمى‌شد ما چندان مشکل آن‌جورى نداشتیم، ولى خب یک‌قدرى کار را مشکل مى‌کرد. یا مثلا"در صداوسیما واقعا" مشکلى بود. شیوه‌اى که ما در صداوسیما ائمه جمعهداشتیم این بود که سه نفر از سه قوه آنجا مى‌رفتند و طبق قانونى که نوشته شده بود، تقریبا" دوتا دستگاه موازى هم درست شده بود که فقط با صرف‌نظر از حقوق هم‌دیگر، مى‌توانستند آنجا را بگردانند. اگر کسى مى‌خواست حرف قانونى خودش را اعمال بکند واقعا" خانه چند کدبانو مى‌شد و بعضی مطالب لازم  رو آنتن نمى‌رفت. صدا و سیمایى که بایست لحظه به‌لحظه تصمیم بگیرد که این را بگوئیم یا نگوئیم، باشد یا نباشد، دیگر آنتن صبر نمى‌کند که حالا سکوت کنیم بعد ببینیم چه مى‌شود، باید هر لحظه تصمیم گرفت. این مسأله به‌حمداللّه حل شد، آخر کار هم قرار شد که زیرنظر رهبرى باشد که مهم‌ترین جاى کشور است.
اوایل انقلاب مسأله دستگاه قضایى و شورا براى ما یک شعار بزرگ بود. پس از دیکتاتورى زمان پهلوى ما رنج کشیده بودیم. همه چیز را مى‌خواستیم از دست فرد بیرون بیاوریم و به‌دست شورا بدهیم به‌خاطر این‌که نگران تجدید دیکتاتورى بودیم. لذا هر چیزى را شورایى مى‌کردیم. یکى از کارهاى شورایى هم، مسأله شوراى‌عالى قضایى شده بود، غافل از آنکه دستگاه قضایى - دستگاه قضایى اسلام - که خصیصه مهمش سرعت است در فصل خصومت است با قضاء شورایى دچار اشکال مى‌شود. خیلى تصمیم گیرى‌ها در شوراى عالى قضایى الان به‌صورت پرونده مانده است، چون مثلا" احتیاجى به‌اکثریت داشته و یا اتفاق آرا مى‌خواسته، نشده و یک‌نفر نبوده که همه مسئولیت‌ها را خودش احساس بکند، منتها از مشورت هم استفاده بکند که به‌حمداللّه این مسأله حل شد، چون امام دستور تمرکز داده بودند و ما هم این تمرکز را پیش‌ب
ینى کردیم که باز براى رفراندوم مى‌آید.

 


در قوه مجریه وضع از این بدتر بود. قانونى که خبرگان اول براى اداره کشور در بخش اجرایى نوشته بودند، به‌گونه‌اى بود که وظایف رئیس جمهور و نخست‌وزیر در خیلى موارد با هم تداخل مى‌کرد. رئیس جمهور مدعى بود حق اوست و نخست‌وزیر مدعى بود حق اوست و این باعث مى‌شد که بسیارى از کارهاى مملکت مى‌خوابید. من حالا چندتا نمونه فقط مى‌گویم که شما ببینید چه مشکلى بود. فرض کنید در معرفى وزیر کابینه به‌مجلس، خوب ظاهرا" این‌کارى بود که نخست‌وزیرى که رئیس جمهور انتخاب کرده، وزراءاش را معرفى بکند، رئیس‌جمهور هم قبول بکند بعد این‌ها به‌مجلس بیایند. آدم این را خیلى ساده اول فکر مى‌کند، ولى خوب این طورى هم نیست.
ما براى انتخاب وزراء به‌مشکل برخورد مى‌کردیم. خوب نخست وزیر مى‌خواست کار بکند، مى‌گفت من این آقا را مى‌پسندم، با این مى‌توانم کار کنم، رئیس‌جمهور مى‌گفت نه من این را نمى‌پسندم، من مسئولم، من شما را معرفى کردم، من باید جوابگو باشم، من این را نمى‌پسندم، بارها و بارها ما کابینه‌مان ناقص بود به‌خاطر اینکه دو نفر نمى‌توانستند توافق داشته باشند. یا وزرایى مى‌آمدند که یکى‌شان قبول نداشتند؛ یعنى تحمیل شده بود، وزیر احساس مى‌کرد وزیر رئیس‌جمهور نیست یا وزیر نخست‌وزیر نیست. آخر دیگر کار به‌جایى رسیده بود که امام ما را - رؤساى سران سه قوه را - مأمور کردند و گفتند هر جا نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور با هم توافق نکردند، رأى شما حاکم باشد. گاهى اتفاق مى‌افتاد که نه رئیس جمهور قبولش داشت و نه نخست‌وزیر، ما انتخاب مى‌کردیم و مى‌گفتیم این را به‌مجلس معرفى کنید به‌خاطر اینکه به‌جایى نمى‌رسید و باید هم همین کار را مى‌کردیم.

 


خیلى اوقات بود که بعضى از وزارتخانه‌هاى ما وزیر نداشت. همین حالا وزارت بازرگانى این‌طورى است، به‌همین دلیل هم هست، یعنى به خاطر اینکه آقایان توافق نکردند. بازرگانى که این‌همه کار دارد، مسأله توزیعى که در کشور ما است، الان بازرگانى خریدهاى خارجى و توزیع ما همه دست وزارت بازرگانى است، به‌خاطر حساسیت روى وزیرش توافق نشده است. الان بدون وزیر مانده و فقط ما سرپرست داریم. سرپرست هم احساس موقتى بودن مى‌کند. کار بازرگانى کار یک‌روز، دو روز، سه روز نیست، ما مثلا" جنسى که لازم داریم اگر حالا براى خریدش اقدام بکنیم، ممکن است هشت ماه هفت ماه بعد به‌دست ما برسد. مواد کارخانه‌ها یا گندم یا برنج یا چیزهاى دیگرى که اگر یک روز در مملکت نباشد مشکل درست مى‌کند، حالا اگر اقدام بکنیم و برنامه‌ریزى بکنیم، هفت و هشت ماه بعد مى‌توانیم در اختیار مردم قرار بدهیم. بعضى‌هایشان این‌طورى است.


به‌جاى وزیر بازرگانى که سرپرست موقت گذاشته‌اند، ممکن است یک ماه دو ماه بعد کس دیگرى به‌جایش بیاید، او نمى‌تواند براى یک سال برنامه‌ریزى کند. این نمونه مشکلات ما بود که در کشور داشتیم. در قانون اساسى جدید که اصلاح کردیم، دیگر این مشکلات تا آنجائى‌که تجربه به‌ما نشان مى‌دهد، دیگر نیست یعنى جورى کردیم که رئیس جمهور که خودش مسئول کابینه هست، بتواند سریع افراد مورد نظر خودش را انتخاب بکند. البته گاهى با مجلس ممکن است مسأله پیش بیاید، ولى به‌هرحال یک مرحله است. آن‌موقع در سه مرحله بود، تازه آن دو نفر که انتخاب مى‌کردند و به‌مجلس مى‌آمد، در مجلس هم چون یک‌عده طرفدار رئیس جمهور و یک عده طرفدار نخست‌وزیر بودند، یکى به این رأى نمى‌داد که آن‌طرفى است، یکى به‌آن رأى نمى‌داد که چون آن‌طرفى است. این هم یک مشکل دیگرى مى‌شد.
خلاصه این همیشه ممکن است اتفاق بیافتد، ولى آن‌موقع بدتر بود و این اختلاف بیشتر بود و چیزهاى دیگرى هم بود. البته نگرانى‌هایى هم بود که خوب چون رئیس‌جمهور نمى‌توانست مورد سؤال مجلس قرار بگیرد، ممکن بود در اینها یک نوع خودکامگى به‌وجود بیاید که ما این پیشنهاد را هم دادیم و برطرف شد و مجلس مى‌تواند از رئیس‌جمهور هم سؤال بکند که یک نوع نظارتى وجود داشته باشد. باز اینها خدمت شما مى‌آید و مى‌بینید.
به‌هرحال با تلاشى که از شخص امام شروع شد و کار به‌اینجا دارد مى‌رسد و این موانع احتمالا" تا حدود زیادى از سر راه امور اجرایى کشور برداشته مى‌شود. ما خامى‌هایى اول انقلاب داشتیم به‌خاطر اینکه با امور کشوردارى آشنا نبودیم. نیروهایى که الان کشور را اداره مى‌کنند، عمدتا" کسانى هستند که در امور کشور حضور نداشتند، یا در مدرسه بودند، یا در دانشگاه بودند و یا در جاى دیگرى خارج از محیط ادارى کشور بودند. با تجربه‌اى که فعلا" پیدا کردیم، آنچه که در قانون اساسى نوشتیم، خیلى بهتر از آن است که در گذشته نوشتیم و آقایان هم باید اینها را ملاحظه بفرمایند. البته اگر خودتان قبول کردید که اینها بهتر است، شما هم باید در خطبه‌هاى نماز جمعه این مسائل را براى مردم روشن بکنید که مردم بدانند براى چه این تغییرات به‌وجود آمده [است].

 


حل مسأله اختیارات


شهرزاد میر قلی خان بانوی ایرانی که به مدت پنج سال در زندان ایالات متحده امریکا در بازداشت بود لحظاتی پیش وارد تهران شد.

خبرگزاری فارس: شهرزاد میرقلی‌خان پس از 5 سال حبس در آمریکا به ایران بازگشت

میرقلی‌خان شهروند ایرانی زندانی در آمریکا که به مدت 5 سال در زندان‌های این کشور در بازداشت بود و چهارشنبه هفته گذشته آزاد شد، پس از توقف کوتاهی در کشور عمان، لحظاتی پیش به کشور بازگشت.

شهرزاد میرقلی‌خان به اتهام واهی خرید تجهیزات دوگانه به همراه همسرش در اتریش دستگیر شد و با گذراندن دوران محکومیت و تبرئه توسط دادگاه این کشور، به ایران بازگشت، اما در سفری به قبرس در سال 1386 توسط مأموران این کشور دستگیر و به درخواست آمریکا به این کشور منتقل و در اقدامی غیرانسانی و غیرحقوقی به 5 سال حبس در آمریکا محکوم و در 19 دسامبر 2007 در آمریکا زندانی شد.



((انا لله و انا‌ الیه راجعون))

به گفته برخی از خبر گزاریها پایان آواربرداری و انتقال مجروحان  آسیب دیده‌ به پایان رسیده است اما واقعیت فراتر از این حرف هاست هم وطنان ما در آذربایجان شرقی به کمک ما ملت ایران نیاز فوری دارند.

پیام تسلیت ایالات متحده امریکا برای ملت ایران و آمادگی کمک رسانی

علام آمادگی سوئیس برای ارسال کمک به زلزله زدگان آذربایجان شرقی

اعزام کاروان کمک‌رسانی از فهرج به مناطق زلزله‌زده 

 

 آمادگی سازمان انتقال خون قم برای کمک به زلزله‌زدگان 

 

 
 

عصر روز گذشته بود که زمین لرزه‌ای به بزرگی 6.2 ریشتر، استان‌های شمال غربی کشور را لرزاند و شهر‌های آذربایجان‌شرقی بیشترین صدمات را از این زلزله داشتند.

بعد از اعلام این خبر بود که موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: زمین‌لرزه مذکور به بزرگی 6.2 ریشتر اهر در استان آذربایجان‌شرقی در ساعت 16:53:15 رخ داد و در استان‌های آذربایجان غربی، گیلان، زنجان و اردبیل نیز احساس شد.

پس از این زمین لرزه نیز، 10 پس‌لرزه دیگر به ترتیب وقوع به بزرگی 6، 4.1، 4.7، 4.1، 4.5، 3.7، 3.3، 3.7، 4 و 3.2 ریشتر ورزقان در استان آذربایجان‌شرقی را لرزانده است.

کشته شدن 250 نفر بر اثر زلزله دیروز 

حسن قدمی در گفت‌وگو با  فارس درباره آخرین تلفات زلزله 6.2 دهم ریشتری که روز گذشته در استان آذربایجان شرقی رخ داد، اظهار داشت: آخرین آمار کشته شده‌ها به 250 نفر رسیده است و 1800 نفر نیز زخمی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه عملیات امداد و نجات به پایان رسیده است، بیان داشت: 110 روستا خسارت دیده‌اند و امید است آمار کشته شده‌ها از این مقدار افزایش پیدا نکند.

قدمی از حضور وزیر کشور در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: جلساتی با حضور آقای نجار برگزار شد و دستورات لازم داده شده است.

تعداد مصدومان بیش از 2 هزار نفر

فرماندار شهرستان اهر تعداد جان باختگان زلزله در مناطق اهر، ورزقان و هریس را نزدیک به 300 نفر اعلام کرد.

رضا صدیقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: همچنین زلزله بیش از 2 هزار نفر مصدوم و زخمی نیز در این مناطق داشته است.

وی، گفت: به جهت بافت سنتی روستایی اکثر خسارات وارده در روستاها هستند و در خود شهر نیز بیش از 25 درصد اماکن عمومی، ابنیه، ساختمان اداری و مناظر مسکونی مردم آسیب دیده است.

رئیس ستاد حوادث غیر مترقبه در شهرستان اهر گفت: اکیپ‌های کارشناسی ذیربط و نمایندگان حوادث غیر مترقبه به روستاها اعزام شده اند تا ضمن بررسی خسارات وارده در کمترین زمان ممکن عملیات مرمت و بازسازی اماکن روستایی آغاز شود.

وی با اشاره به شایعات به وجود آمده در خصوص آسیب دیدن سد ستارخان، گفت: سد ستارخان اهر هیچگونه آسیبی ندیده و مقاومت این سد برای بیش از 10 ریشتر پیش‌بینی شده است و این سد کاملا سالم است.

فرماندار شهرستان اهر ارسال مواد غذایی و چادر به این شهرستان را ناکافی دانست و گفت: مناطق زلزله‌زده شدیدا به چادر، آب، جیره خشک، کنسرو و آب معدنی نیاز دارد.

وزیر کشور مدیریت بحران مناطق زلزله‌زده را در دست گرفت

با ورود وزیر کشور به منطقه زلزله‌زده روند کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان و اقدامات فوری و میان‌مدت برای مدیریت بحران، مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت و تدابیر تکمیلی اتخاذ شد.

در پی وقوع زلزله در مناطق اهر، ورزقان و هریس، مصطفی محمدنجار وزیر کشور که از صبح امروز در منطقه حاضر شده است، ضمن بررسی دقیق گزارش مسئولان منطقه و مدیران محلی، جوانب مختلف بحران زلزله، از جمله شرایط اسکان اضطراری، وضعیت امداد و نجات، جستجوی مفقودین و ارائه سایر کمک‌های مورد نیاز به مردم را از نزدیک بررسی کرد و تدابیر تکمیلی برای ارتقای کیفیت مدیریت شرایط اضطراری اتخاذ شد.

بنا بر این گزارش، وزیر کشور همچنین ضمن بررسی گزارش تیم‌های پزشکی و امداد و نجات حاضر در منطقه با حضور بر بالین تعدادی از مصدومان، جویای احوال آنان شد و از خدای متعال برای همه مصدومان این حادثه شفای عاجل مسئلت کرد.

اعضای شورای عالی مدیریت بحران، وزیر کشور را در منطقه همراهی می‌کنند.

ویرانی‌های زلزله به صورت بنای مقاوم بازسازی می‌شود

 

وزیر کشور از مرحله جدید اسکان موقت و تامین آذوقه آسیب‌دیدگان زلزله خبر داد و گفت: ویرانی‌های این زلزله به صورت مستحکم و مقاوم بنا می‌شود.

مصطفی محمدنجار در حاشیه بازدید از مناطق زلزله‌زده هریس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: مکان‌های ویران شده به صورت مقاوم و مستحکم بنا می‌شوند.

وی با بیان اینکه بهترین نقش امدادی را در دقایق اولیه وقوع حادثه مردم انجام داده‌اند، گفت: تیم‌های امدادی نیز به همراه اعضای ستاد بحران برای اشراف به موضوع در منطقه حضور دارند.

نجار ادامه داد: با وجود همکاری تنگاتنگ ارگان‌ها و نهادها سعی می‌شود کمبودهای موجود در منطقه به سرعت برطرف و امدادرسانی به آسیب‌دیدگان تسریع شود.

نجار وجود فواصل زیاد بین مناطق آسیب‌دیده را عمده مشکل در بحث امدادرسانی دانست و گفت: کمک‌رسانی با وجود فواصل زیاد بین مناطق با مشکل مواجه است که با وجود این مشکل امدادرسانی با سرعت در حال انجام است.

وزیر کشور در بدو ورود به هریس یکی از مناطق آسیب‌دیده از زلزله 6.2 ریشتری آذربایجان‌شرقی به طور مستقیم با آسیب‌دیدگان و مردم روستای "باجاباج" و "چوباندار" این شهرستان که 100 درصد تخریب شده‌اند دیدار و در جریان مشکلات آنان قرار گرفت.

وزیر کشور به همراه وزیر بهداشت هم‌اکنون در مسیر شهرستان هریس برای شرکت در جلسه ستاد بحران آذربایجان‌شرقی هستند که در این شهرستان تشکیل می‌شود.

برآورد خسارت اولیه زلزله به سرعت انجام شود

وزیر کشور خواستار برآورد اولیه خسارات در مناطق زلزله‌زده شد و گفت: این اقدام باید در اولویت قرار گیرد تا تامین اعتبارات برای جبران خسارات نیز به زودی انجام شود.

مصطفی محمدنجار در حاشیه جلسه ستاد بحران در منطقه زلزله‌زده هریس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز، اظهار کرد: باید برآورد خسارت صورت گیرد تا نسبت به تامین و تخصیص اعتبار و بازسازی مناطق آسیب‌دیده از همین امروز اقدام شود.

وی افزود: برآورد خسارت در بحث بازسازی زود و به موقع تاثیر قابل توجهی خواهد داشت و بازسازی باید در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به صعب‌العبور و کوهستانی بودن منطقه گفت: باید در نظر داشت که بارش برف در این منطقه سردسیر که زودتر آغاز می‌شود در این مناطق بازسازی و نوسازی مناطق زلزله‌زده را با مشکل مواجه خواهد کرد به همین منظور باید برای بازسازی هیچ فرصتی را از دست نداد.

نجار خواستار هماهنگی تمام ارگان‌ها و نهادها برای انجام تمام امور از امدادرسانی، آواربرداری، بازسازی و ... شد و گفت: با توجه به وسعت، حجم و سنگینی کار باید از ناهماهنگی‌ها و موازی‌کاری در امور جلوگیری شده و اقدامات لازم برای رفع نارسایی‌ها صورت گیرد.

وی اضافه کرد: آرامش مردم باید در اولویت کار باشد چراکه علاوه بر خسارت مالی و دنیوی بسیاری از آسیب‌دیدگان عزیزان خود را از دست داده‌اند که باید در برخورد روحی روانی با آنان دقت شود.

وی مشارکت و همراهی مردم را قابل تقدیر دانست و گفت: به خصوص این مشارکت و امدادرسانی در ساعات اولیه حادثه بسیار موثر واقع شده است.

وی در عین حال خواستار توجه ویژه به روستاها شد و افزود: باید نیازهای اولیه در مناطق روستایی تامین شود چراکه بیشترین خسارات و تلفات در این مناطق بوده است.

دستور ویژه رئیس‌جمهور کمک‌‌ بلاعوض به زلزله‌زدگان 2 برابر می‌شود

 

وزیر کشور با اعلام این خبر که معاون اول رئیس‌جمهور فردا به مناطق زلزله‌زده سفر می‌کند، گفت: رئیس جمهور نظر مساعد برای 2 برابر شدن کمک‌های بلاعوض به آسیب‌دیدگان زلزله اهر، ورزقان و هریس را دارد.

مصطفی محمدنجار در جلسه ستاد بحران آذربایجان‌شرقی در منطقه زلزله‌زده هریس، اظهار کرد: رئیس‌جمهور برای 2 برابر شدن کمک‌های بلاعوض به آسیب‌دیدگان نیز نظر مساعد داشته و خواستار پیگیری این موضوع برای عملی شدن این درخواست شده‌اند.

وی افزود: رئیس‌جمهور دستورات ویژه و اختیارت لازم را برای تسریع در کمک به زلزله‌زدگان و بازسازی مناطق زلزله‌زده داده‌اند.

نجار همچنین از پیگیری لحظه به لحظه رئیس‌جمهور از وضعیت منطقه خبر داد و گفت: ایشان تاکید بر عملی شدن هر گونه اقدام برای امدادرسانی و بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی دارند.

وی اضافه کرد: رئیس‌جمهور در آخرین تماس‌های خود توجه به مسائل بهداشتی مناطق را یادآور شده و عنوان کردند که مسائل بهداشتی برای پیشگیری از بروز حوادث ناشی از عدم رعایت این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد.

نجار خواسته عمده رئیس‌جمهور را آغاز بازسازی عنوان کرد و گفت: در همین راستا فردا معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد و دارایی برای ارزیابی خسارات از نزدیک و انجام اقدامات لازم برای تخصیص اعتبارات به مناطق زلزله‌زده اعزام می‌شوند.

وزیر کشور پیگیری مسئولان استانی در اجرایی و عملیاتی شدن این تصمیمات را مهم دانست و گفت: زمان فرصت‌سوزی نیست و باید سازماندهی و انجام سریع اقدامات عملی در دستور کار و برنامه باشد.

وی در عین حال وقوع این حادثه را حکمت خداوند عنوان کرد و گفت: این حادثه باعث شد تا افراد مرتبط با این موضوع و کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان شب قدری داشته باشند که اجر آن نزد خداوند بسیار بالاتر از به جا آوردن شب قدر در اماکن متبرکه است.

945 مصدوم زلزله به بیمارستان رسیدند/35 مجروح در بیمارستان فوت کردند

رئیس اورژانس کشور از اتمام کار نجات مصدومان حادثه زلزله آذربایجان شرقی و افزایش مجروحان به بیش از 2 هزار نفر خبر داد و گفت: 945 مصدوم در بیمارستان‌های استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل پذیرش شدند و 35 نفر آنها در بیمارستان جان باختند.

غلامرضا معصومی در گفت و گو با خبرنگار فارس، افزود: تعداد مصدومان حادثه زلزله اهر و ورزقان در آذربایجان شرقی تا صبح امروز به بیش از 2 هزار نفر رسید، تعداد فوتی‌های این حادثه نیز به 250 نفر رسید.

وی ادامه داد: از مجموع مصدومان این حادثه 945 نفر در بیمارستان پذیرش شدند که متأسفانه 35 نفر آنها در بیمارستان فوت کردند و بقیه به صورت سرپایی در محل حادثه و اتوبوس آمبولانس‌های اورژانس کشور درمان گرفتند و کار خدمات‌رسانی به مصدومان ادامه دارد.

رئیس اورژانس کشور گفت: با اینکه تقریباً کار شناسایی مصدومان حادثه و جست و جوها تمام شده است اما مأموران اورژانس کماکان در محل حادثه حضور دارند و خدمات رسانی به مردم به خصوص مصدومان را انجام می‌دهند به خصوص اینکه برخی مصدومان سرپایی و افرادی از بیمارستان مرخص شده‌اند به تجدید پانسمان و خدمات سرپایی نیاز دارند.

ادامه مطلب ...

 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب